MuZIEum kan doorstart maken

15 juli 2010

MuZIEum kan doorstart maken

De Nijmeegse gemeenteraad steunt de doorstart van het MuZIEum. Hiermee komt een eind aan een slepende discussie over de bijdrage van de gemeente aan dit museum. Op initiatief van de SP wordt er in 2010 en 2011 jaarlijks 100.000 euro uitgetrokken. Ook andere instanties hebben een bijdrage toegezegd. Bindende voorwaarde is wel dat er een goed bedrijfsplan komt.

Bert VelthuisSP-raadslid Bert Velthuis heeft zich sinds het faillissement ingezet voor de doorstart: “Het MuZIEum is uniek in zijn soort. Jaarlijks komen er 6.000 scholieren ervaren hoe het is om blind te zijn. In totaal ervaren 40.000 bezoekers dat. Er werken 15 blinden, 6 WSW'ers en19 vrijwilligers die zonder doorstart weer thuis komen te zitten. Alle reden dus een doorstart mogelijk te maken.”

Velthuis wil geen blanco cheque geven: “Het allerbelangrijkste is dat er een goed bedrijfsplan komt. Het nieuwe stichtringsbestuur heeft al aangegeven vooral in te zetten op het ervaren van de donkerbeleving. Door de week wil het museum scholen en bedrijven ontvangen, in de weekenden vooral andere bezoekers. Dit is een iets uitgekleder MuZIEum, maar de kans van slagen is wel een stuk groter. Ook andere instituten hebben al een bijdrage toegezegd.”

Verschillende partijen in de gemeenteraad stelden verschillende potjes voor om een doorstart uit te financieren. Velthuis riep de partijen op dat het doel is dat het MuZIEum kan doorstarten en dat dat de wens van de gemeenteraad is. Uiteindelijk gavan GroenLinks, CDA, VSP en Gewoon Nijmegen steun aan het SP-voorstel, waardoor een meerderheid van de gemeenteraad de mogelijkheid voor een doorstart een kans geeft.