SP on Tour in Nijmegen

26 februari 2010

SP on Tour in Nijmegen

Donderdag bracht de SP met een groot aantal Tweede Kamerleden een bezoek aan Nijmegen. Op vier verschillende locaties gingen SP-ers op pad om campagne te voeren voor de gemeenteraadsverkiezingen, in gesprek te gaan met bewoners en misstanden in het Openbaar Vervoer en het Hoger Onderwijs aan de kaak te stellen.

Fractievoorzitter Agnes Kant bracht een bezoek aan Hatert, waar ze samen met de vrijwilligers van toezichtproject Sirocco een wandeling door de wijk maakte. Eerder dit jaar ontving Sirocco uit handen van Jan Marijnissen de BuurtBokaal. De Nijmeegse SP kende deze prijs toe aan Sirocco voor het goede werk dat zij belangeloos voor hun wijk verrichtten. Na afloop van het wijkbezoek hield Kant in winkelcentrum Hatert een toespraak voor alle bezoekers en bewoners.

Tweede Kamerlid Emiel Roemer was aanwezig op het Centraal Station om het klachtenmeldpunt OV-Chipkaart te bemannen. Roemer is namens de SP woordvoerder verkeer en was één van de eerste Kamerleden die aan de bel trok over de problemen met de invoering van de OV-Chipkaart. Het meldpunt werd door de Gelderse SP in het leven geroepen omdat de provincie en de stadsregio weigerden een onderzoek in te stellen naar de problemen die de reizigers ondervinden door de introductie van de chipkaart.

Op de universiteit voerden de SP-jongeren van ROOD samen met Kamerlid Jasper van Dijk actie tegen de bezuinigingen in het Hoger Onderwijs. ROOD waarschuwde studenten voor de plannen van de vele politieke partijen die de studiefinanciering af willen schaffen. Als het aan de SP ligt dan gaat dat niet gebeuren; het Nederlandse onderwijs moet voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijven. Dat bleek de aanwezige studenten uit het hart gegrepen. Honderden studenten ondertekenden de petitie tegen de afbraak van het Hoger Onderwijs.

In Dukenburg gingen SP-ers de deuren langs om bewoners te informeren over de plannen die de SP de komende vier jaar voor het stadsdeel heeft.

Bij de verkiezingskraam in de stad werden de bezoekers 's avonds verrast met een lasershow van de SP. Op de muur boven de kraam verscheen het SP-logo gevolgd door de speerpunten waarmee de SP de verkiezingen in gaat. Ondanks het slechte weer namen veel mensen de tijd om alle standpunten langs te zien komen.