Huisjesmelkerverkiezing in volle gang

21 januari 2010

Huisjesmelkerverkiezing in volle gang

ROOD, jong in de SP, is op zoek naar de slechtste huisbaas van Nijmegen. Samen met studentenvakbond AKKU brengt ROOD klachten van ontevreden huurders in kaart. Dat blijkt geen overbodige luxe. Meldingen van hoge huren, slecht onderhoud, schimmige servicekosten en vreemde huisregels stromen weer binnen. De 'Huisjesmelker van het jaar' wordt begin februari verkozen.

Met de verkiezing vragen ROOD en AKKU aandacht voor de gevolgen van woningnood in Nijmegen. In het hele land gaan ROOD-leden de straat op om mensen te vragen naar hun ervaringen met huisjesmelkers. ROOD-woordvoerder Michelle Foolen: “De woningnood onder jongeren en studenten is nog steeds groot. Helaas zijn er nog altijd kamerverhuurders die misbruik maken van het woningtekort en een fortuin durfen te vragen voor een bezemkast."

Als het aan de SP ligt worden er zo snel mogelijk duizend extra studentenwoningen bijgebouwd om iedereen fatsoenlijke huisvesting te kunnen bieden.

Ook dit jaar brengt de huisjesmelkerjacht weer bizarre situaties aan het licht. Een kamer van 12m voor 400 euro per maand, huisbazen die dreigen met uitzetting, illegale onderverhuur, veiligheidsvoorschriften die worden genegeerd...Het valt zo gek niet te verzinnen. Gelukkig blijkt ook een flink deel van de jongeren tevreden met hun huisbaas. Mocht je twijfelen of jouw huurbaas zich aan de regels houdt; kijk dan op www.checkjekamer.nl

In de afgelopen jaren werd de prijs uitgereikt aan Direct Housing, Rotsvast Makelaars - met een rechtzaak tot gevolg - en mevrouw Chang, een beruchte huisjesmelker uit Utrecht die inmiddels een groot deel van haar panden heeft verkocht. Is jouw huurbaas ook een huisjesmelker? Nomineren kan hier!