Stadsregio mag KAN-kaartje niet afschaffen

15 oktober 2009

Stadsregio mag KAN-kaartje niet afschaffen

Het goedkope KAN-kaartje voor de bus moet blijven. Dit voorstel van de SP kreeg tijdens de politieke avond steun van alle fracties in de gemeenteraad. De Stadsregio Arnhem-Nijmegen wil het KAN kaartje afschaffen nu de OV-chipcard is ingevoerd. Wethouder Van der Meer kreeg van de raadsleden de opdracht zich maximaal in te spannen bij de Stadsregio om het KAN-kaartje te behouden.

Matthias van HunnikSP-raadslid Matthias van Hunnik: “De OV-chipcard is geen alternatief voor de strippenkaart en al helemaal niet voor het KAN-kaartje. Wel is er tijdelijk een rittenkaart geïntroduceerd maar hiermee kun je niet overstappen en deze is duurder dan de strippenkaart. Dus iedereen die af en toe met de bus gaat en moet overstappen is veel duurder uit dan met een strippenkaart. Ook kinderen moeten een eigen chipcard hebben en kunnen niet meer goedkoop reizen. De chipcard maakt het reizen met de bus niet gemakkelijker maar zorgt voor alleen maar meer drempels.”

Ook de andere partijen waren het met de SP eens dat OV-chipkaart op dit moment geen reclame is voor het OV. De wethouder kreeg de opdracht zich bij de Stadsregio maximaal in te spannen om het KAN-kaartje de behouden. Wat de SP betreft wordt het KAN-kaartje niet afgeschaft zolang de strippenkaart gebruikt kan worden. Ook dient in Nijmegen de strippenkaart niet uit omloop gehaald te worden voordat de OV-chipcard landelijk als enig betaalmiddel is ingevoerd.

Lees de vragen die de SP eerder heeft gesteld en de antwoorden van het college van B en W.