Woonvisie om in te wonen

11 februari 2009

Woonvisie om in te wonen

De woonvisie is een goed voorstel, maar als we geen rekening houden met de economische crisis, is die visie niet veel waard. Daarom komt op initiatief van de SP een speciale crisisbijlage voor de woonvisie. Ook zal pas na de reactie van de inwoners de definitieve visie worden vastgesteld. De SP staat achter de plannen om voldoende woningen te bouwen, betaalbaar te bouwen, de segregatie tegen te gaan en de leefbaarheid in de wijken te verbeteren.

Hans van Hooft jr.“In een visie alleen kun je echter niet wonen,” begint SP-raadslid Hans van Hooft jr. zijn betoog. “We staan achter de doelen die op papier staan, maar we kunnen niet de gevolgen van de financiële en economische crisis negeren. Het denken moet dan ook niet stil blijven staan. Een oplossing is erfpacht. Een jaar geleden zag niemand hier wat in, maar volgens mij kan dit de woningmarkt weer uit het slop trekken.”

Van Hooft legt uit: “De gemeente koopt de strategische grondposities van de projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties op. De gemeente kan immers goedkoop geld lenen, in tegenstelling tot de ontwikkelaars. Door deze constructie krijgen de ontwikkelaars een flinke pot met geld. Hiermee kunnen de woningen worden gebouwd. Deze zijn zeker 20 procent goedkoper omdat er geen grond bij zit. Hierdoor hebben kopers een lagere hypotheek nodig die weer gemakkelijker te krijgen is.”

Volgens Van Hooft zijn met deze constructie alleen maar winnaars: “De gemeente krijgt een lange termijn geld binnen en heeft de strategische grondposities. Projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties hebben geld om de projecten te realiseren en kunnen dus aan de gang en doordat de woningen goedkoper worden, hebben meer mensen mogelijkheden om een huis te kopen.”