SP vraagt uitleg over afsluitingen energiebedrijven

4 december 2008

SP vraagt uitleg over afsluitingen energiebedrijven

De Nijmeegse SP-fractie maakt zich zorgen over de uitvoering van het Noodfonds. Energiebedrijven mogen van 1 oktober tot 1 april niet zo maar mensen afsluiten van gas en elektriciteit. In aanvulling op de landelijke regels kent Nijmegen een Noodfonds waarbij mensen in uiterste nood nog een beroep op kunnen doen om afsluiting te voorkomen. Aan de hand van signalen die de SP binnenkrijgt is er bij de partij twijfel ontstaan of het Noodfonds wel goed functioneert.

Senay Akdemir“Het afsluiten van gas en elektriciteit is aan regels gebonden,” zegt SP-raadslid Senay Akdemir. “Van 1 oktober tot 1 april mogen energiebedrijven niet zo maar mensen afsluiten van gas en elektriciteit indien dit gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Verder mag er geen afsluiting plaatsvinden als de betrokkene in een schuldhulpverleningstraject zit of hier om verzocht heeft. Er zijn een aantal gaten in de landelijke regelgeving, waarvoor de gemeente een eigen Noodfonds heeft gecreëerd.”

Met dit Noodfonds is de verstrekking van geld gekoppeld aan een verplichte begeleiding zowel voor de financiën, als voor het oplossen van achterliggende problemen. Akdemir: “Er is jaarlijks geld voor 40 huishoudens. Bedoeling van het Noodfonds is om bureaucratie te mijden. Mensen moeten snel in een schuldhulpverleningstraject kunnen instromen, zodat de schuldenproblematiek wordt aangepakt. Ook was het de bedoeling dat het Noodfonds aan zou sluiten bij bestaande afspraken met woningbouwcorporaties en energieleveranciers.”

De SP is voorstander van dit Noodfonds. Akdemir: “Ondanks dit fonds zijn er zo al zes gezinnen bekend bij de SP die toch afgesloten zijn en waarvan we de brieven van de NUON hebben gezien. Deze mensen zouden in aanmerking komen voor het Noodfonds. Wij willen niet dat er in Nijmegen mensen zonder gas en elektra zitten. Dit moet dan ook gelijk opgelost worden en niet door ingewikkelde aanmeldingen nog weken duren. Ik wil dan ook weten hoeveel afsluitingen er hebben plaatsgevonden ondanks dit Noodfonds en hoeveel er daadwerkelijk voorkomen zijn.”

De schriftelijke vragen