h

SP: Leg reclame in beschermd stadsbeeld aan banden

28 juli 2008

SP: Leg reclame in beschermd stadsbeeld aan banden

In de zogenaamde 19de eeuwse stadsschil zijn erg veel reclame-uitingen te vinden. Het aantal uitingen is de laatste jaren sterk toegenomen, evenals de manier waarop reclame wordt gemaakt. De SP vraagt zich af in hoeverre dit allemaal geoorloofd is aangezien het om een beschermd stadsbeeld gaat.

Bert VelthuisSP-raadslid Bert Velthuis: “Een wandeling door het gebied maakt duidelijk hoeveel reclames er zijn op, aan of bij gebouwen, abri’s met reclames, mupi’s et cetera. Om nog maar niet van de diversiteit van mogelijkheden te spreken. Teksten op gebouwen, op luifels, reclamezuilen op voetstukken, vlaggen, losstaande borden, borden met “verhuur” en “verkocht” teksten, met aanprijzingen voor gratis ballonvaarten, plastic spandoeken met huizenverkoop in Hatert, airconditionings, et cetera. De vraag is dan ook in hoeverre al deze reclames legaal zijn en of het college gaat optreden tegen illegale reclame-uitingen.”

Voorbeeld van reclame in de 19e eeuwse stadsschil
Voorbeeld van reclame in de 19e eeuwse stadsschil.

Als het aan de SP ligt, mag het allemaal wel wat minder. Velthuis: “Het aantal reclame-uitingen neemt jaar over jaar toe, evenals de vorm. Het gaat het straatbeeld overheersen in de 19de eeuwse stadsschil, waardoor de uitstraling en de kwaliteit van de architectuur negatief beïnvloed wordt. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

U bent hier