Coalitie wil medewerkersonderzoek bij Breed

22 april 2008

Coalitie wil medewerkersonderzoek bij Breed

De coalitiefracties in Nijmegen (PvdA, SP, GroenLinks) willen dat er bij Breed zo snel mogelijk een tevredenheidsonderzoek onder de medewerkers komt. Zij hebben diverse signalen via de Ondernemingsraad, de vakbond en Unitas binnengekregen over de sfeer op de werkvloer. In een brief hebben de fracties het bestuur van Breed hiertoe opgeroepen.

In het zwartboek dat is opgesteld komen een aantal klachten naar voren. De klagers hebben het gevoel dat er vooral gestuurd wordt op financiële resultaten en dat de mensen op de tweede plaats komen. Volgens de medewerkers van Breed worden ziekteverzuimcijfers laag gehouden door intimidatie van de werknemers. Mensen die er eigenlijk niet aan toe zijn worden ‘van binnen naar buiten geplaatst’. Dat betekent dat ze bij een regulier bedrijf aan de slag gaan, waar de beschermde omgeving ontbreekt.

Senay AkdemirNamens de coalitiefracties reageert SP-raadslid Senay Akdemir: “We willen graag weten in hoeverre de bij ons binnengekomen klachten het gevolg zijn van individuele problemen of dat er sprake is van een structureel probleem bij Breed. Daarom vragen we om een medewerkerstevredenheidsonderzoek. We moeten ons realiseren dat de doelstelling van de sociale werkvoorziening is om te zorgen voor aangepast werk in een beschermde omgeving voor arbeidsgehandicapten. Als er een cultuur van intimidatie bij Breed zou heersen, moet dat zo snel mogelijk veranderen. Doordat hier geen onderzoek onder alle werknemers over is gedaan, valt dit nu moeilijk vast te stellen.”

Het bestuur van Breed is in maart door de fracties benaderd met daarbij een zwartboek waarin de signalen zijn opgenomen en het verzoek een tevredenheidsonderzoek onder de medewerkers te houden. Geen van de partijen heeft tot nog toe een reactie gehad op het voorstel.

Zie ook ons weblog met reactiemogelijkheid: Breed in het nieuws