SP Gelderland: station Elst moet blijven

28 maart 2008

SP Gelderland: station Elst moet blijven

De Gelderse SP wijst de plannen van de gemeente Lingewaard af om een ton uit trekken om de naam van station Elst te veranderen in station Elst-Bemmel. SP statenlid uit Elst, Eric van Kaathoven, en woordvoerder openbaar vervoer, Alex Mink: 'Hier zit niemand op te wachten, de reizigers al helemaal niet'.

Burgemeester Harry de Vries van Lingewaard is van plan om honderdduizend euro uit te trekken om de naam van het station Elst te wijzigen in station Elst-Bemmel. Dat geld is onder andere nodig omdat op alle stations alle borden veranderd moeten worden. Lingewaard betaalt en Overbetuwe lijkt vooralsnog geen bezwaar te hebben.

De SP is verbaasd over dit plan. Statenleden Eric van Kaathoven en Alex Mink: 'Je verbetert het openbaar vervoer niet door de naam van een station te wijzigen. Niets is zo verwarrend als een station met een dubbele naam waarvan je toch echt maar op een plaats aankomt.'

'Als reiziger kom je nu aan op een station in het midden van Elst en dat blijft zo. Bemmel blijft even ver van het station. Laat De Vries die ton gemeenschapsgeld maar inzetten om de busverbindingen verder te verbeteren. En laat Overbetuwe zich inzetten voor frequentere treinen. Daar hebben mensen ten minste wat aan. Dit in tegenstelling tot deze vorm van cosmetische chirurgie waar niemand beter van wordt.'

Dat de burgemeester zegt dat de economie zal opbloeien door de naamswijziging is volgens de SP een sprookje. Natuurlijk is er stevige economische groei in het gebied tussen Arnhem en Nijmegen maar het argument dat de naamsverandering van station Elst in Elst-Bemmel allerlei nieuwe deuren opent die nu nog gesloten zijn, is met geen enkel onderzoek te onderbouwen.

Het Elstse statenlid Van Kaathoven snapt bovendien de gemeente Overbetuwe niet die tot nu toe mee wil werken aan de plannen van Lingewaard. Van Kaathoven: 'De gemeente zou toch in eerste instantie voor de eigen belangen op moeten komen en dat is dat station Elst gewoon zo blijft heten als het altijd al was. Dat is duidelijk en er is voor Overbetuwe ook geen enkel voordeel aan de voorgestelde naamsverandering. Elst is een naam met historie en die zet je niet zomaar aan de kant.'