Nieuwe aanbesteding thuiszorg moet massaontslag voorkomen

28 januari 2008

Nieuwe aanbesteding thuiszorg moet massaontslag voorkomen

De SP noemt het onwenselijk dat de Zorggroep Zuid Gelderland (ZZG) 400 van de 500 thuiszorgmedewerkers wil gaan ontslaan en vervangen door alfahulpen. Om dit te voorkomen vraagt de partij om een vervroegde aanbesteding, zodat daar in kan worden opgenomen dat thuiszorgorganisaties enkel goed opgeleide mensen met een contract volgens de CAO in dienst hebben.

Marloes PiepersSP-raadslid Marloes Piepers: “Het probleem is ontstaan door de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en kan worden opgelost als staatssecretaris Bussemaker ervoor zorgt dat er geen prijzen meer onder de kostprijs worden opgenomen in de contracten. Alleen dan zijn ontslagen te voorkomen en worden cliënten en gemeenten niet meer met deze problemen geconfronteerd. Tot die tijd moeten we alles op alles zetten om dit massaontslag te voorkomen.”

Wethouder Scholten heeft al toegezegd er alles aan te gaan doen om grote problemen te voorkomen. Piepers: “Vandaar dat we nu vragen om een vervroegde aanbesteding. Dan kunnen we in ieder geval in de voorwaarden opnemen dat zorgaanbieders alleen met thuiszorgmedewerkers werken die een contract hebben volgens de CAO. Dit voorkomt dat zij worden ingeruild voor goedkopere alfahulpen die hetzelfde werk doen, maar zonder vast contract, geen thuiszorg-CAO, geen recht op doorbetaling bij ziekte en vakantie en geen pensioenopbouw. Op 1 april loopt het huidige contract met de ZZG af, dus dat biedt kansen.”

Lees de schriftelijke vragen