Comité “Onze bus moet blijven” in actie voor behoud bus in Hengstdal

28 december 2007

Comité “Onze bus moet blijven” in actie voor behoud bus in Hengstdal

In Hengstdal is afgelopen week het actiecomité “Onze bus moet blijven” in actie gekomen om de bus op de Hengstdalseweg te behouden. Het actiecomité gaat de komende weken bij alle huishoudens in Hengstdal een actiepakket aanbieden.

Poster actiecomitéVanaf maart 2008 dreigt de bus uit het hart van Hengstdal te verdwijnen. Daartoe heeft de Nijmeegse gemeenteraad op 31 oktober met een nipte meerderheid (19-17) besloten. Dit besluit wordt echter pas doorgevoerd als de Stadsregio Arnhem Nijmegen deze wens van de gemeenteraad steunt. Het actiecomité hoopt veel steun te krijgen uit de wijk, om de Stadsregio ervan te overtuigen dat de bus moet blijven rijden op de Hengstdalseweg.

Het actiecomité is opgericht om de bus op de Hengstdalseweg te houden. Als de bus uit het hart van de wijk verdwijnt, moeten veel mensen, waaronder een grote groep ouderen, een stuk verder lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte. De bereikbaarheid van het openbaar vervoer wordt hierdoor niet beter, maar juist slechter. Bovendien blijkt uit een huis-aan-huis enquête in Hengstdal dat 87% van de wijkbewoners zich uitspreekt voor behoud van de bus op de Hengstdalseweg: 51,7% kiest voor het behoud van de huidige situatie, 35,3% voor een alternatief voorstel dat Novio dit jaar heeft gedaan, en slechts 13% kiest voor de lijnvoering waartoe een kleine meerderheid van de gemeenteraad besloten heeft.

Bewoners in Hengstdal kunnen op drie manieren in actie komen. Ze kunnen een actieposter voor hun raam hangen. Van alle opgehangen posters wordt een digitaal fotoboek bijgehouden op de website www.onzebusmoetblijven.nl. Op deze website kunnen bewoners een petitie tekenen voor het behoud van de bus. Ook kunnen bewoners een standaard bezwaarschrift ondertekenen en deze opsturen naar de Stadsregio.

Het actiecomité ONZE BUS MOET BLIJVEN is een initiatief van bewoners uit Hengstdal met steun van de SP Nijmegen.

Website van het actiecomité Onze bus moet blijven