SP overhandigd ruim 1900 protesten aan gedeputeerde Kersten en directie Veolia

8 juli 2007

SP overhandigd ruim 1900 protesten aan gedeputeerde Kersten en directie Veolia

Afgelopen woensdag -4 juli- werden door een delegatie van enkele Limburgse en Brabantse afdelingen van de SP op het station in Roermond ruim 1900 handtekeningen overhandigd aan gedeputeerde Bert Kersten en Veolia directeur Frank van Zetten. Onder het motto 'Met Veolia op het verkeerde spoor' voerden de SP-afdelingen in Venlo, Venray, Cuijck, Boxmeer en Nijmegen op vrijdag 13 april een publieksactie voor verbeteringen op de Maaslijn. Reizigers kregen op elk station de mogelijkheid om een petitie te tekenen en eventueel opmerkingen te maken. De actie kon op veel steun van de reizigers rekenen. Gisteren kreeg de SP de toezegging van Veolia, dat deze méér conducteurs en schoonmaakpersoneel zal inzetten om aan de wensen van de reizigers te voldoen: onderhoud, toezicht en sociale controle. In oktober komen er nieuwe treinen.

Gedeputeerde Kersten is het met de SP eens dat de privatiseringen zijn doorgeschoten en dat met de aanbesteding van de Maaslijn grove fouten zijn gemaakt, die ook de nieuwe aanbieder Veolia problemen bezorgd. Kersten wil samen met Veolia en Prorail kijken of er iets te doen is aan het voorrang geven van goederenvervoer op de Maaslijn, wat zorgt voor de vertragingen van Veolia. Ook wil hij kijken wat de mogelijkheden zijn voor het verdubbelen en elektrificeren van het spoor, iets waar de SP ook al jaren voor pleit. Kersten blijft Veolia scherp in de gaten houden zodat de Maaslijn gewaarborgd blijft. Veolia directeur Van Zetten neemt de kritiek vanuit de SP en de reizigers serieus en beloofd opnieuw beterschap. Hij zegde toe dat er vanaf oktober splinternieuwe treinstellen gaan rijden, op elke trein een conducteur en beveiligingsmensen aanwezig zijn, en dat de treinen vaker worden schoongemaakt. Tot oktober moet de Maaslijn het nog doen met het verouderde materieel en een gebrek aan personeel. Wel beloofde van Zetten dat de huidige treinen snel een grondige schoonmaakbeurt krijgen door onder meer de graffiti te verwijderen.

Foto's: Erik Manders