SP stemt schoorvoetend in met schrappen strafkorting bibliotheek

23 augustus 2006

SP stemt schoorvoetend in met schrappen strafkorting bibliotheek

De gemeenteraad stemt in met het kwijtschelden van de strafkorting op de subsidie van de openbare bibliotheek. Ook de SP-fractie heeft met dit besluit ingestemd, maar wel met frisse tegenzin.

Jola van DijkJola van Dijk, gemeenteraadslid voor de SP: "De bibliotheek heeft in 2001 een grote pot met geld gekregen om 10 filialen in Nijmegen van open te houden. Door brand is het filiaal in Neerbosch Oost weggevallen, en de bibliotheek heeft zelf het filiaal in Bottendaal gesloten, tegen de wil van de gemeenteraad in. Daarom heeft de raad in 2004 besloten de bibliotheek om een korting op te leggen."

Wethouder Kunst wil nu de verstandhouding tussen de Openbare Bibliotheek en de gemeenteraad te verbeteren. Dit doet zij onder andere door de korting op de subsidie terug te draaien en beschikbaar te stellen voor een nieuw filiaal in Neerbosch Oost. Van Dijk: "We steunen de positieve instelling van de wethouder, maar de bibliotheek krijgt nu dubbel betaald voor een filiaal dat al die tijd niet open is geweest. We gaan ermee akkoord, maar dit is wel hele dure olie om de machine aan de gang te houden."