Klachtenweek Sociale Dienst voortvarend van start

6 juni 2006

Klachtenweek Sociale Dienst voortvarend van start

De Klachtenweek Sociale Dienst die SP Nijmegen en werklozencentrum Unitas organiseren is vanochtend van start gegaan en duurt nog tot vrijdag 9 juni 2006. Vanochtend staan vrijwilligers bij de draaideuren van de Sociale Dienst met enquêteformulieren. Mensen kunnen ook langsgaan bij of bellen met Unitas, de SP Nijmegen en allochtonenorganisatie het Interlokaal. Aanleiding voor de klachtenweek is een aantal berichten over slechte dienstverlening en willekeur in toekenning bijzondere bijstand bijvoorbeeld. Met de klachtenweek willen het werklozencentrum en de politieke partij een beter beeld krijgen of dit slechts incidenten zijn, of dat er structureel wat mis is. Immidels zijn de eerste klachten al binnen.

In totaal worden er 2500 flyers en 300 posters verspreid bij allerlei instanties om mensen te attenderen op de klachtenweek. Mensen kunnen de hele dag hun klachten kwijt. In de ochtend via het Inter-Lokaal van 9.30 - 12.00 uur (St. Annastraat 67 of 024 322 22 27), overdag bij Unitas van 9.30 - 16.30 uur (Burghardt van den Berghstraat 114 of 024 323 24 80) en in de avond bij de SP van 17.00 - 21.00 uur (Molenweg 95 of 024-3229388). Daarnaast zullen vrijwilligers iedere dag voor de deur van de sociale Dienst staan om mensen te ondervragen.

Via het digitale klachtenformulier op de website van de SP zijn inmiddels al enkele klachten binnengekomen. Dit formulier blijft tot eind juni beschikbaar om in te vullen. Daarnaast kan de enquête worden gedownload en uitgeprint voor mensen die liever een papieren versie invullen. Tot eind juni kunnen papieren versies worden ingeleverd.

Diverse raadsleden van de SP zullen meedoen aan de klachtenregsitratie, onder andere door deel te nemen via het telefoonteam. Zo zal SP-fractievoorzitter Hans van Hooft jr. zal op woensdagavond klachten verzamelen (ook telefonisch) op het pand van de SP aan de Molenweg. Hij benadrukt het belang van de Klachtenweek: "Via allerlei kanalen horen wij over fouten bij de Sociale Dienst met grote gevolgen voor de mensen die het betreft. Met de klachtenweek proberen we samen met werklozencentrum Unitas vast te stellen of dit de uitzonderingen zijn of dat het meer de regel is. Als dit het topje van de ijsberg is dan willen we dat weten. Dus is het van groot belang dat iedereen zijn ervaringen deze week of deze maand meldt."

Lees meer over de actie rondom de sociale dienst