SP dient voorstel in voor straatfeestcheque’s met WK voetbal

24 februari 2006

SP dient voorstel in voor straatfeestcheque’s met WK voetbal

De SP fractie heeft vandaag een initiatiefvoorstel ingediend om met het Wereldkampioenschap voetbal straatfeestcheque’s te geven aan mensen die een straatfeest organiseren. Zij krijgen 150 euro van de gemeente voor de organisatie. Wanneer zij dit koppelen aan een activiteit zoals het opknappen van de woonomgeving, krijgt de straat nog eens 150 euro extra.

Het komende WK-voetbal mag wat de SP-fractie betreft niet alleen in Duitsland een feest worden, maar vooral ook in de straten van Nijmegen. Want wat is er leuker dan flink feest te vieren met de hele buurt? Voor buurtgerichte, kleinschalige activiteiten moet er ruimte zijn en de gemeente moet daarbij helpen. De Worldcup is immers een mooie gelegenheid om mensen bij elkaar te brengen. Niets is zo verbroederend als het besef dat iedereen in Nederland op hetzelfde moment is besmet met voetbalkoorts.

Hans van Hooft jr. licht het voorstel toe: “Wat de SP betreft is het straatfeest een aftrap van verdere actitiviteiten die door de bewoners worden georganiseerd. Hierbij valt te denken aan het oprichten van een zwerfvuilteam/ Buurtrangers of een buurtcomité als dat er nog niet is. Als het straatfeest gecombineerd wordt met een dergelijke activiteit, dient daar een extra stimulans aan te worden gegeven. De SP stelt voor om een straatfeestcheque ter waarde van 150 euro te verstrekken als minimaal de bewoners op de helft van de adressen in de straat (met een minimum van 20 adressen) willen meedoen aan het feest. De subsidie is bedoeld voor kosten die gemaakt worden voor de organisatie van de activiteiten. Voor eten en drinken zorgen de mensen zelf. Combineren mensen het feest met het opknappen van de woonomgeving (dus door bijvoorbeeld het oprichten van een zwerfvuilteam/ Buurtrangers of buurtcomité), dan krijgen ze een cheque van 300 euro.”

Lees het voorstel