Raad staat niet achter SP-voorstel ondergronds parkeren

23 december 2005

Raad staat niet achter SP-voorstel ondergronds parkeren

De gemeenteraad heeft tegen het SP-initiatiefvoorstel gestemd om 150 extra ondergrondse parkeerplekken te realiseren bij de Hessenberg, Plein 1944 en de St. Josephhof. Daarmee zouden boven de grond parkeerplekken vrij komen voor bezoekers of ruimte voor andere voorzieningen.

Jos van RensSP-raadslid en indiener van het voorstel Jos van Rens: “Het is jammer dat de raad niet heeft ingestemd met ons voorstel, want het past in het beleid om zo veel mogelijk auto’s onder de grond te parkeren. De raad en de wethouder hadden vooral vraagtekens bij de financiering van ons voorstel. Volgens de SP is het haalbaar om vergunningen voor deze extra ondergrondse parkeerplekken af te geven voor 40 euro per maand. Dit komt omdat de parkeerplekken boven de grond vrij komen, waar dus bezoekers van het centrum kunnen parkeren. Als elke vrijkomende parkeerplaats boven de grond anderhalve euro per dag extra opbrengt, is de gemeente al ruimschoots uit de kosten.”

Van Rens ziet toch winst, ondanks dat zijn voorstel niet is aangenomen: “In de zelfde raadsvergadering is besloten om extra ondergrondse parkeerplekken bij de St. Josephhof aan te leggen. Deze zouden eerst alleen gekocht kunnen worden, maar door onze inzet zullen deze ook verhuurd worden aan bewoners en ondernemers. De tarieven zijn wel erg hoog. Hebben mensen nu voor 5,50 euro per maand een plekje, bij de nieuwe ondergrondse garage wordt dit 100 euro per maand. Ons voorstel om de prijzen voor bewoners op maximaal 40 euro per maand te zetten en voor ondernemers op maximaal 100 euro, haalde het niet.”

Lees het amendement