Valkhof blijft beschikbaar voor evenementen

15 september 2005

Valkhof blijft beschikbaar voor evenementen

Door initiatief van de SP blijft het Valkhof beschikbaar voor evenementen zoals de Valkhofaffaire en de Dag van het Levenslied. In het oorspronkelijke voorstel was hier geen ruimte voor.

Jos van Rens SP-raadslid Jos van Rens: “Het Valkhof is een schitterend park, wat nog mooier kan worden. Maar er zijn ook bedreigingen. Toen de discussie over de Donjon weer de kop op stak dacht ik ‘we moeten op het Valkhof bij de ruïne een groot bord plaatsen met de Latijnse tekst:

Tempus edax rerum,
tuque, individiosa vetustas omnia destruitis.

Het betekent:
O vraatzuchtige tijd,
En jij, jaloers tijdperk, jullie vernietigen alles.’

Dit archeologisch monument en park moet niet worden verpest met grootschalige bebouwing maar worden opgeknapt en gerestaureerd. We hoeven niet vanaf 1 punt uitzicht naar alle kanten te hebben, je hebt op verschillende plekken mooie doorkijkjes daarvoor moet je steeds een stukje wandelen.”

Nu vinden er ook evenementen op het Valkhof plaats. Van Rens: “Voor evenementen moet er ruimte op het Valkhof blijven. Wat betreft de milieudruk door de festivals op het park zouden kleine maatregelen soelaas kunnen bieden door een zomerriool, kabelgoot en een verharde strook met grasdoorlatende stenen aan te leggen. We kunnen op een eenvoudige en goedkope manier het park naast de 2 festivals meer tot leven brengen.”

Het amendement waarin het idee is samengevat, is in de gemeenteraad aangenomen. Lees hier het amendement.