Aanpak riolering noodzakelijk

9 juni 2005

Aanpak riolering noodzakelijk

De SP heeft ingestemd met het nieuwe rioleringsplan van de gemeente. Door onzekerheden over de landelijke plannen met de OZB en door achterstallig onderhoud is een verhoging van de rioolheffing onvermijdelijk. Hierbij geldt dat mensen met duurdere huizen meer gaan betalen.

Jos van Rens SP-raadslid Jos van Rens: “Het Nijmeegse riool is in slechte staat. Om te voorkomen dat het nog erger wordt, moet er snel ingegrepen worden. Nu wordt jaarlijks 1,5 kilometer vervangen. De komende jaren wordt dat opgeschroefd naar 11 kilometer per jaar. Om dat te betalen zal de rioolheffing verhoogd worden. Hierbij geldt het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten zullen gaan dragen. We moeten wel voorkomen dat de stad straks een grote bouwput wordt. Als we dan toch de wegen openbreken, is het misschien verstandig om te kijken of we de weg na vervanging van het riool meteen kunnen aanpassen.”

De wethouder kon zich vinden in die suggestie van de SP, maar deelde meteen mee dat hier helaas het geld voor ontbreekt.