h

Infrastructuur

Toegankelijkheid Burchtstraat

Alle wijken blijven bereikbaar met het openbaar vervoer, ook het centrum. Het OV blijft door het Centrum rijden en niet alleen over de Waalkade. De komst van de tram kan betekenen dat een aantal stadsbussen niet meer door het centrum hoeft te rijden. Streekbussen en bussen richting Duitsland blijven wel door de Burchtstraat rijden.

Voor doorgaand autoverkeer blijft de Burchtstraat afgesloten. Dit leidt anders tot sluipverkeer en komt de leefbaarheid van de binnenstad niet ten goede.

Lees verder

Wind- en zonne-energie

In Nijmegen Noord komen op korte termijn langs de A15 vijf windmolens die gezamenlijk zo'n 6000 Nijmeegse gezinnen van schone stroom kunnen voorzien.

Gemeentelijke gebouwen worden zoveel mogelijk benut voor het opwekken van zonne-energie. De gemeente stimuleert en faciliteert bedrijven en particulieren tot het aanleggen van zonnepanelen op hun eigen gebouwen.

De gemeente participeert in de ontwikkeling van de techniek warmtekrachtkoppeling en het gebruik van aardwarmte bij nieuwbouwprojecten.

Lees verder

Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid op schoolfietsroutes krijgt de hoogste prioriteit. Verkeersonveilige situaties rond scholen worden direct aangepakt samen met scholen, ouders en leerlingen.

De gemeente zorgt voor een digitaal (en telefonisch) meldpunt waar bewoners onveilige verkeerssituaties kunnen aanmelden. Deze lijst wordt openbaar en de gemeente geeft aan wanneer welke situatie wordt aangepakt. Ook onduidelijke verkeerssituaties worden aangepakt.

De gemeente betrekt bewoners bij het verbeteren van de verkeersveiligheid in wijken.

Lees verder

Fluisterasfalt

Bij het opknappen van invalswegen en busroutes gebruiken we voortaan fluisterasfalt.

Lees verder

Snelheid binnen bebouwde kom

Op vierbaanswegen die de stad uitgaan mag de snelheidslimiet verhoogd worden naar 70 kilometer per uur zodra er geen kruisend fiets- en voetgangersverkeer meer is.

Lees verder

Transferia

Naast het succesvolle transferium in Nijmegen Lent, moeten er ook transferia aan de andere randen van de stad komen met opstapplaatsen voor het OV (zoals Bijsterhuizen, Winkelsteeg, Energieweg).

Lees verder

Binnenring

We realiseren een Nijmeegse binnenring op het traject Energieweg, Neerboscheweg, Weg door Jonkerbos, Grootstalselaan, Scheidingsweg.

Lees verder

Dorpensingel-Oost

De Dorpensingel-Oost bij Ressen moet zoals gepland in 2012 worden aangelegd. Het toenemende verkeer uit Bemmel rijdt dan niet langer dwars door nieuwe Lentse woonwijken.

Lees verder

Stadsbrug, verbreding A50 en doortrekken A73

Met de aanleg van de stadsbrug en verbreding van de A50 zijn de bereikbaarheidsproblemen rond Nijmegen voor de komende jaren grotendeels opgelost. Na aanleg van de stadsbrug moet Nijmegen met de landelijke overheid in gesprek over doortrekking van de A73 om daarmee de bereikbaarheid op lange termijn te garanderen.

Met de komst van de stadsbrug treft de gemeente maatregelen om sluipverkeer en andere overlast in Nijmegen West tegen te gaan.

Lees verder

Achterstallig onderhoud fietspaden

Al het achterstallig onderhoud aan bestaande fietspaden moet komende jaren worden aangepakt. Dat kan als de geplande uitbreiding van het onderhoudsbudget wordt doorgevoerd.

Lees verder

Pagina's

U bent hier