Grote vraagtekens bij versmalling Graafseweg

8 maart 2017

Grote vraagtekens bij versmalling Graafseweg

Foto: Storm Stufkens

De SP heeft grote vraagtekens bij de plannen om de Graafseweg staduitwaards te versmallen. SP-raadslid Matthias van Hunnik heeft de wethouder gevraagd om meer informatie over de gevolgen voor het verkeer in de omliggende wijken. De partij vraagt zich af wat de gevolgen zijn voor de verkeersdoorstroming op de Graafseweg en de toename van verkeer in Nijmegen-West.

De gemeente wil ter hoogte van de brug over het spoor van twee naar één rijbaan gaan om meer ruimte te maken voor voetgangers en fietsers. Door de versmalling zal meer verkeer naar de S100-route via de Oversteek en de Energieweg-Neerbosscheweg worden geleid. De SP vraagt zich echter af wat de gevolgen zullen zijn voor het verkeer elders in de stad. Van Hunnik: "We moeten voorkomen dat versmalling van de Graafseweg op een andere plek een nieuw probleem veroorzaakt. Uit het eerste verkeersonderzoek blijkt al dat 10% van het verkeer om zal rijden door Nijmegen-West. Kunnen wegen als de onlangs versmalde Tweede Oude Heselaan, Molenweg en Wolfkuilseweg dit extra verkeer aan? En wat betekent dat voor omwonenden?"

De SP wil ook graag dat gemeente eerst een proef doet met de wegversmalling om te zien of het in de praktijk wel werkt.