Dit Israël is niet welkom

4 september 2006

Dit Israël is niet welkom

Voorafgaand aan de interland die het nationale team van Israël woensdag 6 september om 19.00 uur in het Goffertstadion in Nijmegen speelt zullen actievoerders een minuut stilte houden en witte ballonnen oplaten. Zij laten hiermee zien dat zij de vele burgerslachtoffers en de oorlogsmisdaden van deze zomer in Libanon niet zijn vergeten. De actie wordt georganiseerd door de SP Nijmegen en de Palestina Solidariteitsgroep Nijmegen. De protestactie onder het motto ‘Dit Israël is niet welkom’ is een oproep aan de Nederlandse regering en aan de gemeente Nijmegen om zolang de staat Israël de rechten van burgers en de internationale rechtsorde met voeten treedt op geen enkele manier mee te werken aan de thuiswedstrijden van het nationale elftal van Israël. Een motie met dezelfde strekking wordt woensdag ingediend door de SP-fractie in de gemeenteraad van Nijmegen.

Terwijl de gewonden nog in de ziekenhuizen liggen, de clusterbommen nog in de straten liggen en de grenzen nog geblokkeerd worden, komt het nationale voetbalelftal van Israël naar Nederland om - alsof er niets aan de hand is – een potje te voetballen. Israël speelt zijn eerste thuiswedstrijd in de kwalificatie voor het Europees kampioenschap voetbal op 6 september tegen Andorra, in het Goffertstadion in Nijmegen. De Europese voetbal federatie UEFA heeft bepaald dat de Israëlische selectie tot nader order uit veiligheidsoverwegingen niet in eigen land mag spelen. Een maatregel die genomen is tijdens de oorlog in Libanon. Om verschillende redenen is dit Israël echter niet welkom.

Wie? Deze actie wordt georganiseerd door de SP Nijmegen en de Palestina Solidariteitsgroep Nijmegen. En hopenlijk sluiten voor woensdag zich nog de nodige andere organisaties aan bij het protest.

Wat? Op het veld voor stadion De Goffert laten we - liefst met zoveel mogelijk mensen – minimaal honderd witte ballonnen los tijdens de aftrap van de wedstrijd. De ballonnen zijn vanuit het stadion te zien. Daarvoor worden enkele korte speeches gehouden en er is een minuut stilte om de honderden slachtoffers aan beide zijden van de oorlog die afgelopen zomer woedde te herdenken.

Waar? Het stadion is gelegen in het Goffertpark met veel weidevelden. De actie vindt plaats op het veld aan de achterzijde van het stadion (de kant van de Hazenkamptribune dus). Het gaat om het gebied tussen de Steinweglaan en de Rentmeesterlaan maar dan vrij dicht bij het stadion. Verzamelen op het kruispunt van voetpaden waar sinds dit jaar een grote spade staat als monument voor de werkers die De Goffert aangelegd hebben (het ‘bloedkuulmonument’). Daar zijn mensen aanwezig met de witte ballonnen.

Bekijk de locatie

Wanneer? De ballonnenactie vindt plaats op woensdag 6 september. Verzamelen om 18.30 uur. Dan volgt een kort programma met enkele speeches, een minuut stilte en om zeven uur wanneer de voetbalwedstrijd begint laten we de ballonnen los. Wie meer wil doen kan vanaf 17.30 komen helpen met de voorbereidingen zoals het vullen van de ballonnen. Daar hebben we nog enkele mensen voor nodig. Meld je dan aan bij de SP Nijmegen.

Waarom? Witte ballonnen staan symbool voor de vrede. We laten hiermee weten dat we de komst van het nationale elftal van Israël niet onopgemerkt voorbij laten gaan. We laten weten dat wij de burgerslachtoffers niet zijn vergeten en ook de gepleegde oorlogsmisdaden niet. Het getuigt van weinig respect om terwijl er net een land is platgebombardeerd, terwijl de slachtoffers nog in de ziekenhuizen liggen en een blokkade wederopbouw verhindert en ook de Palestijnen nog steeds niet menswaardig behandeld worden net te doen of er niets gebeurd is en een potje te gaan voetballen. In de tijd van de apartheid was Zuid-Afrika ook niet welkom.

Lees meer over de actie