VNG moet ingaan op eisen brandweer

5 juli 2016

VNG moet ingaan op eisen brandweer

Foto: Bart Linssen / SP Nijmegen

Sinds 27 juni voeren Nijmeegse brandweerlieden actie tegen de verhoging van hun pensioenleeftijd. Al meer dan een jaar wordt onderhandeld door vakbonden en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over een nieuwe regeling voor oudere brandweerlieden. Deze onderhandelingen zitten muurvast. De brandweerlieden voelen zich niet serieus genomen. Op 27 juni, de start van de acties, ging de SP bij de Nijmeegse brandweerlieden op bezoek om hen een hart onder de riem te steken. Wat de SP betreft verdienen brandweerlieden die op leeftijd zijn een fatsoenlijke regeling en moet Nijmegen zich daar ook voor inzetten.

Hans van Hooft, fractievoorzitter van de SP: “Het werk bij de brandweer is fysiek zwaar en niet tot je 65e vol te houden. Tot 2006 was er een goede regeling waardoor brandweerlieden eerder met pensioen konden. Door allerlei wetswijzigingen, zoals de verhoging van de AOW-leeftijd, is deze regeling nu niet meer uitvoerbaar. Er moet een nieuwe regeling komen, maar de VNG is wat de SP betreft onvoldoende bereid om de wensen van de brandweerlieden serieus te nemen. Zij voeren deze onderhandelingen ook namens Nijmegen. Daarom willen wij dat Nijmegen de VNG oproept om over álle eisen van het brandweerpersoneel in onderhandeling te gaan, en aan hun wensen tegemoet te komen. Zo kan er snel een akkoord worden gesloten.”

Lees hier de vragen van de SP: