SP feliciteert Vérian-medewerkers: loonsverlaging nu definitief van tafel

26 april 2016

SP feliciteert Vérian-medewerkers: loonsverlaging nu definitief van tafel

Foto: SV

De SP Nijmegen feliciteert de thuiszorgmedewerkers van Vérian en de FNV met de uitspraak van het hoger beroep over de loonsverlaging die thuiszorgorganisatie Vérian wilde invoeren. Hiermee is er een einde gekomen aan de onduidelijkheid die er sinds november 2014 is voor de medewerkers waarvan Vérian destijds de loonsverlaging aankondigde. Sinds die tijd hebben medewerkers, de SP en FNV een lange strijd gevoerd tegen deze forse achteruitgang in salaris, en met resultaat.

Vandaag heeft de rechter in Arnhem de FNV, die de rechtszaak heeft aangespannen, en de Vérian-medewerkers  in hoger beroep wederom in het gelijk gesteld. Thuiszorgorganisatie Vérian mag het loon van 600 van haar medewerkers niet met 20 á 30 procent verlagen. In juni 2015 had de rechter in kort geding al bepaald dat de thuiszorgorganisatie de loonsverlaging per direct moest terugdraaien. Vérian ging hiertegen in hoger beroep, maar is nu dus weer teruggefloten door de rechter.

Nijmeegs SP-raadslid Cor van Norel: “De SP feliciteert de Vérian-medewerkers en de vakbond FNV met deze fantastische uitspraak. Dit is een mooie dag die een einde maakt aan de lange onzekerheid. Sinds november 2014 is de SP samen met de medewerkers in actie gekomen tegen het voornemen van Vérian om de lonen te verlagen. Ik ben trots op de inzet van de medewerkers, want het was niet altijd gemakkelijk om vol te houden.  Ook laat deze uitspraak zien dat het zin heeft om te strijden. Felicitaties aan de medewerkers en aan de FNV. Actie loont!”