SP voert actie voor terugkeer geleidelijnen winkelcentrum Hatert

6 juli 2024

SP voert actie voor terugkeer geleidelijnen winkelcentrum Hatert

Foto: Jeroen / SP Nijmegen

De Nijmeegse SP stond vanmiddag om 16:00 bij winkelcentrum Hatert, met een actie voor de terugkeer van de geleidelijnen. Die bleken bij de verbouwing te zijn verwijderd. Mensen met een visuele beperking kunnen daardoor niet de weg naar de winkels vinden. Met de actie wil de SP de eigenaar, Renpart Vastgoed, onder druk zetten om de geleidelijnen weer terug te plaatsen. “Iedereen, dus ook mensen met een visuele beperking, moet zelfstandig kunnen winkelen. Schandalig dat deze vastgoedbaas mensen zo in de steek laat”, zegt afdelingsvoorzitter Noah Vetter.

Bij de nieuwe betegeling van het winkelcentrum zijn de lijnen niet teruggeplaatst. Eigenaar Renpart vindt de lijnen niet passen in het vernieuwde winkelcentrum, en heeft ze daarom verwijderd bij de verbouwing. De SP heeft hier in de gemeenteraad schriftelijke vragen over gesteld en eist dat de lijnen onmiddellijk weer teruggeplaatst worden. “Bewoners die niet goed zien kunnen niet meer naar het winkelcentrum voor de wekelijkse boodschappen. Voor mensen als Ellie Neuij, de bewoonster die aan de bel trok in de krant, is het ook een manier om er even op uit te kunnen. Bizar dat met een pennenstreek achter een bureau van een vastgoedbaas even bepaald wordt dat dit niet meer kan.” De SP lanceert samen met het Zelfregiecentrum een petitie om steun te verzamelen. De petitie is hier te ondertekenen