SP stelt vragen over stopzetten subsidie Nijmegen Music Meeting

23 juli 2024

SP stelt vragen over stopzetten subsidie Nijmegen Music Meeting

De Nijmeegse SP stelt vragen over het stopzetten van de subsidie voor de Nijmegen Music Meeting. Het festival biedt een podium aan wereldwijde artiesten die zelden tot nooit in Nederland te zien zijn, en krijgt subsidie van zowel de provincie als gemeente. Doordat de provincie de subsidie stopzet, komt het bestaan van het festival in huidige  vorm in gevaar. SP-fractievoorzitter Yurre Wieken: “Hierdoor wordt ons cultuuraanbod minder divers en minder toegankelijk. Wat gaat de gemeente doen om de Music Meeting te steunen?”

Nijmegen Music Meeting (NMM) wordt sinds 1985 georganiseerd tijdens Pinksteren. Door het festival krijgen artiesten een podium die niet vaak in Nederland, laat staan in Gelderland zijn. Dat zorgt voor een diverser muziekaanbod in de stad. Het festival krijgt steun van de provincie Gelderland en gemeente Nijmegen, maar eerstgenoemde trekt nu de stekker uit de subsidie. Het zou niet voldoende in het  “Gelderse belang” zijn. De SP is juist voor het steunen van het festival, en heeft in het verleden vragen gesteld om goedkope kaartjes te behouden. Fractievoorzitter Yurre Wieken: “Dit gedrag van de provincie is een bekrompen kijk op cultuur. Het is juist zo belangrijk dat we diverse evenementen als dit toegankelijk houden, ook voor inwoners met een lager inkomen. Wij willen dat de gemeente zich richting de provincie sterk maakt voor het behoud van het festival, of anders zelf extra steun biedt.