SP wil noodfonds energie heropenen

4 juni 2024

SP wil noodfonds energie heropenen

Foto: Peter Asquith / Creative Commons

De Nijmeegse SP wil het lokale noodfonds voor energiekosten heropenen. Fractielid Menno Uphoff doet hiervoor een voorstel in de raadsvergadering van 5 juni. “Er zijn nog steeds veel Nijmegenaren die te kampen hebben met hoge energiekosten, bijvoorbeeld in de flat Leuvensehof in Dukenburg. Die kunnen we niet volledig aanwijzen op de bijzondere bijstand.”

In 2022 stelde de gemeente een miljoen euro beschikbaar voor het noodfonds energie, vanwege de toenemende energiekosten. Op dat moment waren er nog geen landelijke steunmaatregelen. Inmiddels is het noodfonds gesloten, maar is er nog steeds 965.000 euro over. Het college wil dit nu terugstorten naar de gemeentelijke reserves. De SP vindt het daar te vroeg voor.

Uphoff: “Recent zijn huurders van de Leuvensehof geconfronteerd met gigantische kosten. Sommigen moeten duizenden euro’s terugbetalen en gaan per maand een paar honderd meer aan energievoorschot betalen. En dat is het topje van de ijsberg. Flats met blokverwarming zoals de Leuvensehof zijn er meer in Nijmegen, en ook buiten die categorie zijn er mensen waarvan de energiekosten nog steeds te hoog zijn. Het college verwijst deze mensen door naar de bijzondere bijstand, maar die heeft een inkomensgrens van 100 % van het sociaal minimum. Wie net iets meer verdient, valt daar buiten. Ter vergelijking: de energietoeslag had een grens van 130 % en het noodfonds had er zelfs geen, want dat was óók bedoeld voor middeninkomens. Daarom wil de SP het overgebleven geld voor het energiefonds niet naar de spaarrekening van de gemeente storten, maar beschikbaar houden voor wie dat nodig heeft.”