SP-Jongeren voeren actie tegen hypocriet Songfestival

11 mei 2024

SP-Jongeren voeren actie tegen hypocriet Songfestival

Foto: SP-Jongeren / SP Nijmegen

De Nijmeegse jongeren van de SP hebben vandaag met een ludieke actie aandacht gevraagd voor het conflict in Israël-Palestina. ‘Horen, zien en zwijgen, United in Silence’, luidt de boodschap. Contactpersoon Noah Vetter zegt er het volgende over: “Vandaag vragen we aandacht voor de humanitaire ramp in Palestina. Tienduizenden doden en miljoenen ontheemden, gijzelaars en politieke gevangenen over en weer, het geweld moet stoppen.”

SP Jongeren verwijzen met hun actie naar het Eurovisiesongfestival, de tekst ‘United in Silence’ wijst op de ‘apolitieke’ houding van de European Broadcasting Union (EBU). Hypocriet, vinden de actievoerders: “Het evenement wordt verkocht als politiek neutraal waar we gezamenlijk kumbaya zingen, om vervolgens weg te kijken van gruwelijkheden die door Israël worden begaan. Rusland is sinds de invasie in Oekraïne terecht het podium ontnomen, het is onverstaanbaar dat Israël met haar genocidale oorlogsvoering wél een podium krijgt.’

De EBU doet zijn best om protest de kop in te drukken. Zo werd tijdens het Israelische optreden van donderdag boegeroep door de techniek weggefilterd en zijn politieke uitingen niet toegestaan. Vetter: ‘Nota bene een Israelisch bedrijf (Moroccanoil Inc.) is hoofdsponsor van het evenement. Daarnaast zorgt de deelname van Israël er juist voor dat het evenement politiek wordt. Wij verzetten ons tegen het hypocriete eurocentrisme van de EBU en de westerse politiek. De enige weg vooruit is een permanent staakt-het-vuren en het toelaten van humanitaire hulp in Gaza, de enige weg naar vrede.’