Opnieuw kostenoverschrijding Valkhofmuseum, SP kritisch

15 mei 2024

Opnieuw kostenoverschrijding Valkhofmuseum, SP kritisch

Foto: mabi2000

De SP is niet te spreken over de zoveelste kostenoverschrijding bij de verbouwing van het Valkhofmuseum, en vindt het tijd om grenzen te stellen. Dat zegt SP-fractielid Yurre Wieken in reactie op de nieuwste stijging in de kosten. “Er gaat voor miljoenen cultuurgeld naar stenen in plaats van cultuur, en ook nog eens naar één instelling. Het is tijd dat er een plafond komt, en dat we kijken naar andere potjes in de gemeentebegroting om aan te spreken.”

In 2021 besloot de gemeenteraad om het Valkhofmuseum voor 4,9 miljoen euro te kopen en voor 11 miljoen te verbouwen. De SP stelde toen een alternatief voor: het niet verplaatsen van het restaurant en de museumwinkel en afzien van de brug naar het uitkijkplatform. Dit zou 5 miljoen euro minder kosten, maar de raad stemde het alternatief weg. In 2022 werd duidelijk dat er meer geld bij moest: het coalitieakkoord van GroenLinks, D66 en Stadspartij ging al uit van 600.000 euro extra, wat in het najaar was gestegen naar 1 miljoen. Door gestegen bouwkosten kwam er in 2022 ook nog eens 2,2 miljoen bij. Eind 2023 kwam er een nieuwe tegenvaller van 867.000.

De SP is het inmiddels te gortig geworden. Wieken: “De verbouwing hadden we voor 6 in plaats van 11 miljoen kunnen doen, inmiddels kost hij al bijna 17 miljoen. Er gaan miljoenen cultuurgeld naar een gebouw in plaats van naar cultuur zelf. Het is ook maar de vraag of het Valkhof het terug gaat verdienen, want de benodigde bezoekersaantallen van 125.000 per jaar zijn erg optimistisch. In 2019, het laatste jaar dat het museum volledig open was (daarna volgden sluitingen wegens achtereenvolgens corona en de verbouwing), trok het Valkhof 71.550 bezoekers, in 2018 waren het er 110.000. Er gaan immers niet méér mensen naar een museum omdat het gerenoveerd is – dat bereik je met aantrekkelijke voorstellingen”.

Als het aan de SP en andere partijen (o.a. PvdA) ligt, komt er een plafond voor de verbouwingskosten van het Valkhofmuseum, en wordt er gekeken of het geld voor de verbouwing uit een andere begrotingspost dan cultuur kan komen. “Cultuurgeld moet zoveel mogelijk naar cultuur zelf gaan, en niet naar stenen. Er zijn nog talloze andere cultuurorganisaties in Nijmegen naast het Valkhofmuseum die het geld ook goed kunnen gebruiken”, aldus Wieken.