SP steunt referendumcampagne over gascentrale ENGIE

15 januari 2024

SP steunt referendumcampagne over gascentrale ENGIE

Foto: Erik Forsberg / Creative Commons

De Nijmeegse SP steunt de campagne voor een referendum over de mogelijke komst van een gascentrale op het ENGIE-terrein. “Heel Nederland moet van het gas af, maar Nijmegen gaat een gascentrale bouwen. Dat is compleet tegenstrijdig”, zegt SP-fractielid Yurre Wieken. “Nijmegen is een groene stad. Bewoners van West zijn net blij dat APN gaat sluiten en nu hangt dit weer in de lucht. Dit is een belangrijk besluit voor onze stad, dus moeten we de bewoners daar ook over laten mee praten.”

Uiterlijk woensdag 24 januari 12:00 moeten er 850 ondersteuningen zijn van kiesgerechtigde Nijmegenaren. Dat kan via de website van de gemeente. Op 31 januari stemt de gemeenteraad namelijk over een wijziging van het bestemmingsplan die een gascentrale op het ENGIE-terrein mogelijk maakt.

Het plan van ENGIE is een hybride centrale die eerst op fossiel gas draait en in 2045 moet zijn overgestapt op waterstof. Dat vindt de SP een risico. Wieken: “Het is al slecht gesteld met de luchtkwaliteit in de stad. Hebben we nu echt APN voor miljoenen uitgekocht om vervolgens ENGIE een gascentrale te laten bouwen?”

Het college (GroenLinks, D66 en Stadspartij) beweert niet anders te kunnen: kolen worden al afgebouwd, biomassa heeft de gemeenteraad eerder al uitgesloten, kernenergie is niet aan de orde in onze regio en waterstof is op dit moment nog niet mogelijk. Wieken: “De ontwikkelingen op het gebied van waterstof staan echter niet stil. Nijmegen heeft vooral een aansluiting nodig. Daar moet Den Haag zo snel mogelijk voor zorgen. We hebben nu juist de kans om voor een ècht duurzame centrale te zorgen. Die moet Nijmegen als groene gemeente niet laten liggen. De SP betwijfelt ook ten zeerste of er onder de Nijmeegse bevolking steun is voor een nieuwe centrale op fossiel gas. Daarom vindt de partij een referendum een goede zaak.”