Goffertpark blijft groen, woningbouwplannen NEC van de baan

4 december 2023

Goffertpark blijft groen, woningbouwplannen NEC van de baan

Goed nieuws voor omwonenden van het Goffertpark: NEC is toch niet van plan om woningen te bouwen op het Goffertstadion. De SP, die zich vanaf het begin tegen dit plan verzette, is opgelucht en vindt dat de verkoop nu snel plaats moet vinden. Fractievoorzitter Hans van Hooft: “Iedereen vindt het onwenselijk dat we als gemeente eigenaar zijn van een voetbalstadion. Dat betekent echter niet dat we NEC cadeautjes moeten gaan geven. NEC mag het stadion wat de SP betreft kopen voor de boekwaarde.”

In 2003 kocht de gemeente het stadion voor 12 miljoen euro, om het toen noodlijdende NEC uit de financiële brand te helpen. NEC ging het stadion voortaan huren van de gemeente. Toen NEC in 2014 problemen kreeg met de betaling van de huur, startten onderhandelingen over het terugkopen van het stadion. Sinds 2017 is er een koopoptie, die inmiddels tweemaal verlengd is. NEC zou 7,6 miljoen betalen minus de betaalde huur uit 2018 en 2019, en met een financieringsplan komen. Sinds 2021 hing in de lucht dat NEC woontorens met tweehonderd woningen bij het stadion wilde gaan bouwen. Daar was de SP vanaf het begin tegen, net als omwonenden van het Goffertpark. “Het Goffertpark moet groen blijven”, vindt Van Hooft. “Bovendien zou de gemeente volgens dit plan NEC niet de grondprijs in rekening brengen voor de woningen, wat we bij bijvoorbeeld woningcorporaties wel doen. Dat zou neerkomen op een cadeau van 6 á 10 miljoen euro, wat waarschijnlijk door de Europese Commissie gezien zou worden als illegale staatssteun. Dit heilloze en onwenselijke plan is nu gelukkig van de van de baan. Dat heeft nog schandalig lang geduurd, waardoor de gemeente bij NEC de valse hoop heeft gewekt dat het misschien nog zou kunnen. Die duidelijkheid is er nu – het kan niet - maar heeft te lang geduurd.”

NEC ziet nu dus af van woningen, maar wil wel onder andere een hotel en een congrescentrum bij het stadion bouwen. Daar heeft de SP ook nog vraagtekens bij. Van Hooft: “Hebben we niet al genoeg hotels in de stad? Is er behoefte aan een nieuw hotel in het Goffertpark? Is daar marktonderzoek naar gedaan?” NEC heeft de waarde van het stadion inmiddels getaxeerd op 3 miljoen euro, de gemeente komt op 5,6 miljoen. Minder dus dan de oorspronkelijke 7,6 miljoen. Er komt nog een nieuwe taxatie, maar die is wat de SP betreft niet relevant. “De boekwaarde bij de gemeente moet het uitgangspunt zijn”, aldus Van Hooft. “Daar mag NEC het stadion voor hebben, met  de eerder aangeboden aftrek van 1 miljoen risicoafslag. Daar kan ook nog voor een deel de kosten voor de ingestorte tribune uit 2021 vanaf. Maar dan is het echt mooi geweest.“