SP steunt uitkopen APN, maar niet van harte

7 november 2023

SP steunt uitkopen APN, maar niet van harte

Foto: Noah Vetter / SP-Jongeren Nijmegen

APN verdwijnt uit Nijmegen. De asfaltcentrale wordt voor 7 miljoen uitgekocht door de gemeente, waarna de deuren met ingang van komend jaar sluiten. De SP steunt de uitkoop omdat er juridisch geen alternatief is, maar had liever een andere oplossing gezien. “Het vertrek van APN is goed nieuws voor de bewoners van Nijmegen West, die al lang vóór de onthullingen over APN klaagden over de uitstoot van de nabijgelegen industrie. Maar in feite belonen we met uitkoop slecht gedrag. In plaats van dat de vervuiler betaalt krijgen ze een miljoenencadeau”, reageert fractievoorzitter Hans van Hooft.

In 2021 onthulde milieudeskundige Cor Coenrady dat APN veel meer schadelijke stoffen uitstootte dan toegestaan. Na felle debatten in de gemeenteraad en gesprekken tussen de gemeente en de directie van APN was de conclusie dat de gemeente weinig juridische middelen had om de centrale aan te pakken. Van Hooft: “Om ze snel weg te hebben is uitkopen het enige middel wat we hebben. Eigenlijk te bizar voor woorden: APN heeft jarenlang de omgeving vervuild en had daarbij lak aan de regels, en nu geven we ze ook nog eens miljoenen cadeau. Eigenlijk is iedere cent die naar APN gaat er één te veel. Probleem was dat de APN een vergunning voor uitbreiding van de productie kon aanvragen, die de gemeente juridisch niet mocht weigeren. Als we in dat traject terechtgekomen waren, was een uitkoop nog veel duurder geweest. Normaal zou je geen cent meer dan de grondprijs betalen, die op zo'n 5 miljoen euro is getaxeerd. Nu wordt Dura Vermeer beloond voor minimaal 2 miljoen euro. Een hele dikke beloning voor heel slecht gedrag. Uiteindelijk heeft de SP-fractie toch ingestemd met de aankoop. Elk ander alternatief om de APN weg te krijgen zou een stuk duurder uitvallen. Het ontbreekt aan goede milieuwetgeving waarmee de gemeente sluiting kan afdwingen als een bedrijf keer op keer de uitstootnormen fors overschrijdt.”