SP eist transparantie van ODRN

27 september 2023

SP eist transparantie van ODRN

Foto: Noah Vetter / SP-Jongeren Nijmegen

De gemeente Nijmegen en toezichthouder ODRN moeten veel transparanter worden, vindt de Nijmeegse SP. Woensdag doet de partij een voorstel om alle milieuvergunningen, toezichts- en handhavingsacties en meetgegevens te publiceren. Fractievoorzitter Hans van Hooft: “Buurtbewoners hebben het recht om te weten of er schadelijke stoffen worden uitgestoten en wat daaraan gedaan wordt.”

Eind 2021 onthulde milieu-expert Cor Coenrady dat er veel aan te merken is op vergunningverlening, toezicht en handhaving door de ODRN. Zo stootte de Nijmeegse asfaltcentrale APN veel meer schadelijke stoffen uit dan wettelijk is toegestaan. Buurtbewoners werden daarover nog geïnformeerd door de gemeente en de ODRN. Van Hooft: “Omwonenden die informatie willen raken vaak verstrikt in een woud aan bureaucratie, omdat veel informatie opgevraagd moet worden en overheidsorganen niet erg happig lijken te zijn op transparantie. Omwonenden beschikken niet over de toegang en juristen die bedrijven wel tot hun beschikking hebben. Bij een situatie als de APN staat de buurt daardoor al op voorhand 10-0 achter. Dat moet veranderen.” Daarom wil de SP dat de volgende zaken gepubliceerd worden:

1. alle milieuvergunningen waarbij de lucht-, grond- of waterkwaliteit in het geding is
  2. alle acties van de ODRN met betrekking tot toezicht en handhaving bij deze bedrijven
  3. alle meetgegevens met betrekking tot uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen (zowel metingen door bedrijven zelf als metingen door de ODRN)
  4. in hoeverre bedrijven die zeer zorgwekkende stoffen uitstoten de best beschikbare technieken (BBT) toepassen en de wijze waarop de ODRN hierop toeziet en handhaaft