SP wil dat buurt de baas blijft over betaald parkeren
SP wil dat buurt de baas blijft over betaald parkeren
De buurt moet de baas blijven als het om betaald parkeren gaat. Dat is de reactie van de SP op de plannen van het Nijmeegse college van GroenLinks, Stadspartij Nijmegen en D66 om de gebieden voor betaald parkeren fors uit te breiden. “Als de buurt het wil, dan moet er betaald parkeren komen. En anders niet. Dat moeten we niet gaan opleggen vanuit het stadhuis”, vindt SP-gemeenteraadslid Biljana Markovic.
Momenteel gelden er in Nijmegen West, Noord en Oost enkele gebieden waar de gemeente zelf betaald parkeren kan aanwijzen, binnen een straal van 300 meter. Daarbuiten bepaalt de buurt dit zelf: bewoners kunnen het aanvragen bij de gemeente en wanneer een meerderheid dit steunt dan wordt er betaald parkeren ingevoerd. Nu wil wethouder Daemen (GroenLinks) elders in de stad weer een straal van 500 meter gaan hanteren.
De SP vindt dat buurtbewoners zelf moeten kunnen blijven bepalen. Markovic: “De SP is niet tegen betaald parkeren, maar we moeten het democratisch organiseren. Of er wel of geen betaald parkeren komt, moet aan de buurtbewoners zelf blijven. Hoe groter de zone waarbij de gemeente het zelf aanwijst, hoe minder de buurt erover te zeggen heeft. Niet voor niets heeft de SP in 2020 samen met bewoners van West actiegevoerd wat leidde tot kleinere zones (300 in plaats van 500 meter). We moeten dus een vorm van bindende participatie houden, zodat bewoners baas blijven in eigen buurt.”
Ook moet er gekeken worden naar een praktischere inrichting van de betaalde parkeerzones. Markovic: “Bewoners van lange straten, bijvoorbeeld de Voorstadslaan, Nieuwe Nonnendaalseweg en Sperwerstraat, klagen dat de huidige indeling onlogisch is. In het ene deel van de straat (binnen de 300 meterzone) geldt betaald parkeren, in het andere deel (buiten de 300 meterzone) niet. Er moet een logische grens zijn, in plaats van een willekeurige. De oplossing daarvoor is niet het domweg groter maken van de zones zoals het college wil, maar flexibeler omgaan met de begrenzing.”
- Zie ook:
- Parkeerbeleid
Reactie toevoegen