De vervuiler betaalt: Nijmegen voert milieuleges in

25 mei 2023

De vervuiler betaalt: Nijmegen voert milieuleges in

Nijmeegse bedrijven moeten binnenkort milieuleges gaan betalen. Dat heeft het college bekend gemaakt in reactie op een eerder door de gemeenteraad aangenomen voorstel van de SP. “De vervuiler gaat in Nijmegen betalen en dat is een goede zaak”, aldus fractielid Yurre Wieken.

Vorig jaar nam de gemeenteraad een motie van de SP aan die opriep om milieuleges in te voeren. De Omgevingswet, die 1 januari 2024 ingaat, maakt het namelijk voor gemeenten weer mogelijk om leges te heffen voor bouw- en bedrijfsactiviteiten die het milieu schaden. Vroeger was dit al mogelijk, maar het kabinet-Kok heeft milieuleges in 1998 afgeschaft. Wieken: “De SP is geen voorstander van de Omgevingswet, maar dat milieuleges terugkeren is een goede zaak. Bedrijven konden tot nu toe het milieu schaden zonder dat de kosten door de gemeente aan hen werden doorberekend. Daar komt nu - in ieder geval in Nijmegen - verandering in. Wij hopen dat vele Nederlandse gemeenten het voorbeeld van Nijmegen gaan volgen.”