Verkiezingen Provinciale Staten - dit zijn de Nijmeegse kandidaten

14 maart 2023

Verkiezingen Provinciale Staten - dit zijn de Nijmeegse kandidaten

Op 15 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Belangrijke verkiezingen, want we beslissen dan of de Gelderse coalitie van VVD, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP haar meerderheid behoudt. En de Provinciale Staten kiezen in juni de Eerste Kamer, waar het erom spant of de coalitie van Mark Rutte en Sigrid Kaag (VVD, D66, CDA en ChristenUnie) een meerderheid krijgt. De SP gaat voor een 100 procent sociaal Gelderland met een eigen energiebedrijf, gratis OV en een betaalbaar huis voor iedereen. Voor deze verkiezingen zijn ook weer veel Nijmeegse SP’ers kandidaat:

#3 Ton Ammerlaan (1960, Lent)

Ton werkt als docent communicatie op de HAN. Hij was lange tijd voorzitter van de ondernemingsraad van de HAN en is inmiddels alweer jaren actief voor de Nijmeegse SP. Momenteel is hij bezig met het opzetten van een meetnetwerk voor stikstof en andere vervuilende stoffen in Nijmegen.

#6 Yurre Wieken (1990, Aldenhof)

Yurre is sinds 2011 actief voor de SP in Nijmegen, onder andere als bestuurslid en fractielid. Sinds kort is hij afdelingsvoorzitter. In het dagelijks leven werkt hij sinds 2020 voor de Statenfractie.

#10 Peter Lucassen (1953, Meijhorst)

Peter was in 1995 het eerste SP-Statenlid in Gelderland en keerde tussen 2011 en 2014 terug. Hij is wethouder geweest in Nijmegen en Gennep.

#18 Hans van Hooft (1966, Hatert)

Hans zit sinds 1994 in de Nijmeegse gemeenteraad en is sinds 2002 fractievoorzitter van de SP. In 2021 kreeg hij van de Gelderlander de ‘Pieter Omtzigt Award’ vanwege zijn kritische en onafhankelijke rol in de toenmalige coalitie van SP, GroenLinks en D66. Hans is vader van twee kinderen en directeur van een softwarebedrijf.

#34 Robertjan van Putten (1987, Aldenhof)

Robertjan was een van de drijvende krachten achter het actiecomité voor buslijn 4 in de Dukenburgse wijk Aldenhof. Onvermoeibaar bestookte hij de gemeente en de provincie met goede voorstellen. En met succes: sinds 2020 heeft Aldenhof weer een busverbinding met het centrum. In het dagelijks leven werkt Robertjan als civieltechnisch werkvoorbereider bij de gemeente Nijmegen.

#36 Noah Vetter (2000, Centrum)

Noah studeert politicologie en is sinds 2022 bestuurslid en fractievolger van de SP in Nijmegen. Daarnaast zit hij namens Studentenvakbond AKKU in de Universitaire Studentenraad en is hij actief bij de SP-Jongeren.

#44 Agnes Lewe (1952, Altrade)

Agnes was Statenlid van 2003 tot 2019 en zat eerder in de Nijmeegse gemeenteraad. Ze werkt voor het Stadsarchief van de gemeente Oss. In 2021 schreef ze het boek De Rode Lijn, over de geschiedenis van de SP in de Gelderse Provinciale Staten.