Verlaag de kosten, nationaliseer onze energie

14 november 2022

Verlaag de kosten, nationaliseer onze energie

Foto: SP / SP

De SP in Nijmegen organiseert op 28 november een bijeenkomst in de Thiemeloods over de steeds verder stijgende kosten en achterblijvende inkomens. SP-Tweede Kamerlid Sandra Beckerman zal aanwezig zijn om te praten over de volkspetitie ‘Verlaag de kosten, nationaliseer onze energie’. Deze volkspetitie is ondertussen meer dan 55.000 keer getekend. De SP organiseert voor het einde van dit jaar meer dan dertig bijeenkomsten in het hele land. Op die manier wil de partij met zoveel mogelijk mensen druk uitoefenen om de kosten voor energie te verlagen en de energievoorziening in eigen handen te nemen.

SP-afdelingsvoorzitter Yurre Wieken: "De energierekening moet omlaag, zo simpel is het. Maar omdat onze energievoorziening is geprivatiseerd, hebben we er nu niets meer over te zeggen. Commerciële bedrijven verhogen onze energierekeningen en worden lachend rijk, terwijl wij in de kou zitten. Dit moet anders. Daarom gaan we onze energie weer zelf organiseren. Dat lukt alleen als we samen de druk op het kabinet Rutte/Kaag opvoeren. Dit is daarin de volgende stap." Met verschillende sprekers uit Nijmegen en van de SP wil de partij tijdens de avond in de Thiemeloods met mensen bespreken wat het verlagen van de energierekening voor hen zou betekenen en plannen maken om de petitie een succes te maken.

De volkspetitie is een vervolg op een campagne van de SP om de kosten voor mensen te verlagen. Hiervoor demonstreerden in september al ruim 3000 mensen in Den Haag en verzamelde de partij door het hele land verhalen over de stijgende kosten.