Hogere energietoeslag nú nodig

5 september 2022

Hogere energietoeslag nú nodig

Foto: Peter Asquith / Creative Commons

Nijmegen moet de extra energietoeslag nú uitkeren, en niet pas in 2023. SP-fractielid Menno Uphoff pleit daarvoor, nu bekend is dat de gemeente Nijmegen nog maanden doet over het uitkeren van de energietoeslag. Steeds meer mensen kunnen hun energierekening niet meer betalen. Dat is nú een probleem en niet pas volgend jaar.”

Sinds eind 2021 stijgen de energiekosten in Nederland enorm. Steeds meer Nederlanders worden door de energiekosten in armoede gedreven. Voor de zomer werd er ter compensatie een eenmalige energietoeslag van 800 euro uitgekeerd aan mensen met een laag inkomen. Inmiddels is bekend dat daar 500 euro bij komt. Hoewel de gemeente het geld hiervoor al in september krijgt, wordt het pas begin 2023 uitgekeerd. Volgens de Nijmeegse SP is dat te laat.

Uphoff: “Boodschappen zijn nu niet te betalen, volgens het Jeugdfonds worden sport- en muzieklessen voor veel kinderen te duur. Ondertussen moet de naheffing voor de energierekening nog komen. We moeten dus geen dag langer wachten met het uitkeren van de extra energietoeslag, want dat kunnen veel Nijmegenaren ook niet. Als het college niet positief antwoordt, zal de SP deze maand nog zelf een motie indienen.””