Brede steun voor groen Veur Lent

10 mei 2022

Brede steun voor groen Veur Lent

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

Nijmegen wil Stadseiland Veur Lent groen houden. Dat blijkt uit de resultaten van de stadspeiling, die op initiatief van de SP gehouden werd. Van alle ondervraagde Nijmegenaren geeft 49 procent de voorkeur aan een stadspark, waarmee het de populairste optie is. Fractievoorzitter Hans van Hooft: “Dit is een uitslag waar de gemeenteraad niet omheen kan. Partijen die van Veur Lent een Manhattan aan de Waal willen maken zullen moeten inbinden.”

Sinds vorig jaar is de toekomst van Veur Lent onderwerp van discussie. Tegen plannen om hier woningen te bouwen ontstond groot protest. Daarom pleitte de SP met succes voor een stadspeiling, met vier opties:

1. Waalpark: stadspark met horeca en andere functies
  2. Dijkbuurt: 30 woningen, enkele voorzieningen en een parkachtige setting
  3. Brugkwartier: 100 woningen rond de Waalbrug, met o.a. horeca
  4. Spiegelstad: 200-250 woningen en enkele voorzieningen

De optie Waalpark is het veruit populairst: 49 procent geeft hier de voorkeur aan, tegen 18 procent, 17 procent en 15 procent voor de andere opties. Van de respondenten noemt 80 procent het stadspark aansprekend tot zeer aansprekend, tegen 56 procent, 36 procent en 22 procent voor de overige opties.

De SP pleit al vanaf het begin voor een groen Veur Lent. Op 6 maart plantten SP en buurtbewoners een heus volksbos als ludiek protest tegen het volbouwen van het Stadseiland. Van Hooft: “We willen de komende jaren 10.000 extra woningen bouwen in Nijmegen. De 250 van Veur Lent kunnen makkelijk elders ingepast worden. Partijen als de VVD die doen alsof we daarmee de woningnood oplossen lagen juist dwars bij de ontwikkeling van de Winkelsteeg, waar duizenden woningen komen. Bovendien gaat het op Veur Lent om dure woningen waar je de woningnood al helemaal niet mee oplost.”
Na deze uitslag van de stadspeiling moet de geplande bebouwing van tafel, vindt Van Hooft. “De uitslag is helder: niet bouwen en vol gaan voor een groen Veur Lent. Ik verwacht dat de gemeenteraad deze uitslag zal respecteren. Gebeurt dat niet, dan moet er een referendum gehouden worden. Wat de uitslag daarvan zal worden kun je nu al uittekenen.”