Zilveren Tomaat voor Bert Velthuis en Marloes Piepers

16 april 2022

Zilveren Tomaat voor Bert Velthuis en Marloes Piepers

Foto: Yurre Wieken / SP Nijmegen

Op de ledenvergadering van 14 april ontvingen vertrekkend wethouder Bert Velthuis en vertrekkend bestuurslid Marloes Piepers de Zilveren Tomaat, de op één na hoogste onderscheiding binnen de SP. Volgens fractievoorzitter Hans van Hooft meer dan verdiend: “Bert en Marloes hebben zich vele jaren met hart en ziel ingezet voor de partij en voor een sociaal Nijmegen.”

Bert Velthuis was raadslid van 2006 tot 2014 en wethouder sinds 2014. Na deze periode gaat hij met pensioen. Als wethouder vestigde hij een bouwrecord in Nijmegen: nooit werden er méér huizen in Nijmegen gebouwd dan in de periode 2014-2018. Hij stond bekend als ‘de fietsende wethouder’, die altijd bij inwoners en organisaties op bezoek ging om in gesprek te gaan.

Marloes Piepers is meer dan twintig jaar actief geweest bij de Nijmeegse SP, onder andere als gemeenteraadslid en als bestuurslid. Ook was zij regiovertegenwoordiger en landelijk scholingsmedewerker. Zij liep voorop bij vele acties, onder andere de thuiszorgmedewerkers van Vérian wiens salaris gekort werd en de bewoners van Aldenhof wiens bus verdween.

Ook namen de leden van SP Nijmegen afscheid van Maarten Sweep en Marij Feddema, die na respectievelijk acht en vier jaar stopten als raadslid. Sweep hield zich vooral bezig met werk en inkomen, en zette zich in voor betere arbeidsomstandigheden bij Breed. Feddema voerde het woord over cultuur en stedelijke ontwikkeling, en streed samen met buurtbewoners tegen zandtransport dwars door de Lentse woonstraten heen.

Van Hooft: “We mogen ons als Nijmeegse SP gelukkig prijzen met zoveel betrokken leden die zich willen inzetten voor de stad en de partij. Het mooie is dat je bij de SP nooit écht weg bent. Ik heb de goede hoop dat we Bert, Marloes, Maarten en Marij nog terug gaan zien.”