Uitstootcijfers straks standaard openbaar

3 februari 2022

Uitstootcijfers straks standaard openbaar

Nijmegenaren kunnen straks op een kaart zien welke bedrijven het milieu vervuilen. Het voorstel van de SP is vandaag door de gemeenteraad aangenomen. Fractievolger Stijn van Uffelen: "De SP staat voor een transparante overheid. Milieu-informatie moet proactief naar buiten gebracht worden, op een toegankelijke en duidelijke manier."

Bewoners die informatie over vervuiling van het (leef)milieu willen hebben, moeten nu een officieel Wob-verzoek indienen. Dat is ingewikkeld en kost veel tijd. Met het SP-voorstel worden alle schoorstenen van vervuilende bedrijven straks op een kaart gezet. Metingen zijn dan met één klik terug te vinden. Het platform kan later mogelijk met meer informatie worden aangevuld.

Nijmegenaren moeten nog even geduld hebben. De wethouder gaat met de ODRN overleggen hoe het plan het beste uitgevoerd kan worden. De ODRN werkt voor meerdere gemeenten. Mogelijk kunnen ook burgers in andere gemeenten straks van het platform profiteren.