SP kritisch op marktwerking na misstanden Compass

19 december 2021

SP kritisch op marktwerking na misstanden Compass

Recent werd bekend dat gemeente Nijmegen de samenwerking met jeugdzorgbedrijf Compass stopzet. Bij het bedrijf werden kinderen behandeld zonder dat werknemers daar kwalificaties voor hadden, ook bood het bedrijf onterechte  declaraties in. De SP fractie schrikt van de ernst van de situatie. SP raadslid Maarten Sweep reageert: “Ik hoop dat het goed gaat met de kinderen die bij Compass in behandeling zijn geweest. Ik heb vragen gesteld aan gemeentebestuur om in beeld te krijgen wat de rol van de gemeente was. En ik heb vragen gesteld om te achterhalen hoe we kunnen voorkomen dat we nog een keer in zee gaan met dit soort bedrijven.”

Sweep vervolgt: “De jeugdzorg wordt door de gemeente uitbesteed aan bedrijven, maar dat betekent dat we als gemeente dus ook minder zicht hebben van de kwaliteit van de jeugdzorg. Dit is al het tweede debacle binnen een paar jaar. We moeten echt de marktwerking in de zorg een halt toeroepen. In plaats daarvan gaat de gemeente juist verder het pad op van marktwerking met de buurtteams.”