SP: neem meteen actie tegen de hoge uitstoot van de APN centrale

3 september 2021

SP: neem meteen actie tegen de hoge uitstoot van de APN centrale

De asfaltcentrale aan de Energieweg stoot 17 keer meer vervuilende stoffen uit dan is toegestaan. Omwonenden zijn woest, ook omdat de gemeente hen niet zelf geïnformeerd heeft. SP-fractievoorzitter Hans van Hooft deelt de woede van de bewoners: “Hoe kan het dat dit nog niet eerder gemeten is? Er zijn al jaren zorgen over de luchtkwaliteit.”

Eerder dit jaar kwam de SP al met een voorstel om meetpalen te plaatsen in Nijmegen-West, zodat luchtkwaliteit constant gemeten wordt. “Gelukkig gaat dit meetnet er komen, nu blijkt meer dan ooit hoe hard dit nodig is. Bedrijven kunnen blijkbaar jarenlang milieunormen overschrijden zonder dat er serieuze consequenties aan zitten. Ik vind het bizar dat er niet meteen opgetreden wordt tegen een bedrijf wat miljoenen verdient met hun vervuilende industrie midden in onze stad.” vervolgt Van Hooft.

Komende woensdag gaat de gemeenteraad in gesprek over de uitstoot van de APN centrale, dat lijkt een stevig debat te worden. De SP wil dat de gemeente pal achter de bewoners gaat staan in deze kwestie: “Ik wil dat de gemeente ervoor zorgt dat de vervuiling snel onder de gestelde norm komt. Er moet echt actie ondernomen worden om het vertrouwen van de bewoners te herstellen. Iedereen heeft recht op schone lucht.”