Pak overlast Waalkade aan

29 april 2021

Pak overlast Waalkade aan

Foto: FaceMePLS / Creative Commons

De gemeente moet meer doen tegen de overlast op de Waalkade. SP-gemeenteraadslid Yurre Wieken pleit voor maatregelen na contact met omwonenden over de nog steeds aanhoudende overlast.

Al geruime tijd klagen omwonenden van de Waalkade over nachtelijke overlast: geroep op straat, crossende auto’s en mogelijk dealgedrag. Vorig jaar werden nieuwe maatregelen aangekondigd: strenge surveillance en parkeerbeperkingen (alleen vergunninghouders). Toch melden omwonenden nog steeds overlast in de avond en nacht. Wieken: ‘Van omwonenden hoor ik dat het de afgelopen maanden alsnog geregeld raak was. Er wordt op straat gehangen en auto’s en scooters rijden met hoge snelheid rondjes. In februari was een politiepost op de Waalkade, maar die is weer weg. Er zijn gesprekken geweest tussen bewoners en de gemeente, maar daar krijgt men te horen in een toeristisch gebied te wonen waar overlast er nu eenmaal bijhoort. Dat vind ik een bizar argument. Toeristen komen overdag, niet ’s nachts.’

Wat de SP betreft wordt de surveillance weer opgevoerd en wordt er ook werk gemaakt van preventie. Wieken: “Alleen repressie is symptoombestrijding. Daarom moeten we ook zorgen dat er geen overlast kan ontstáán. Bewoners hebben al goede, praktische oplossingen aangedragen: verkeersdrempels om hardrijders dwars te zitten en extra verlichting om hangen en dealen te ontmoedigen. Wat mij betreft pakt het stadsbestuur die serieus op. Daarnaast moet jeugdwerk goed betrokken worden om deze jongeren van de straat te houden en te voorkomen dat zij het verkeerde pad opgaan.”