Bijverdienen in bijstand wordt makkelijker

29 april 2021

Bijverdienen in bijstand wordt makkelijker

Foto: ANP

Woensdagavond steunde een meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad het voorstel van de SP, om huishoudens in de bijstand tot 500 euro per maand bij te laten verdienen zonder gekort te worden op hun uitkering. Gemeenteraadslid Maarten Sweep (SP): “Ik ben erg blij dat mensen in de bijstand nu niet meer meteen gestraft worden als ze een beetje gaan bijverdienen. SP-wethouder Molenaar pakt nu al alle ruimte die de Participatiewet toelaat, maar samen met mijn fractie zal ik blijven knokken voor een humanere bijstand.”

“Nijmegen telt momenteel in totaal 812 bijstandsgerechtigden met bijverdiensten” aldus Sweep. “Een groot deel van hen heeft door bijverdiensten en de consequenties daarvan, te maken met inkomenswisselingen die eigenlijk niet hanteerbaar zijn. Amsterdam heeft een mogelijkheid gevonden om bijverdienen in de bijstand veel aantrekkelijker te maken, dat moet in onze sociale stad toch ook mogelijk zijn. In de bijstand komen is als in een moeras belanden: probeer er maar eens uit te komen. Als het zo lukt om een eerste stap te zetten naar betaald werk, dan verdient deze maatregel zichzelf terug.”