SP: houd referenda laagdrempelig

17 december 2020

SP: houd referenda laagdrempelig

Foto: 1Veertje

Nijmegenaren moeten ook zélf onderwerpen voor een referendum kunnen aandragen, vindt SP Nijmegen. In de nieuwe concept-referendumverordening van het stadsbestuur zijn alleen referendumaanvragen mogelijk over onderwerpen die al op de raadsagenda hebben gestaan. De SP vindt ook dat het laagdrempeliger moet worden om een referendum aan te vragen en dat referenda gepromoot moeten worden met verkiezingsborden. SP-gemeenteraadslid Yurre Wieken kwam daarom met drie voorstellen. ‘We vragen Nijmegenaren om hun mening, maar zeggen: het moet hierover gaan. Dat moet anders.’

De Nijmeegse gemeenteraad besprak woensdagmiddag de lokale referendumverordening, die aan vernieuwing toe is. Het stadsbestuur wil het ‘volksinitiatief’ schrappen uit de verordening. Wieken: ‘Het volksinitiatief houdt in dat mensen zelf een onderwerp kunnen aandragen voor een referendum. Wat het stadsbestuur voorstelt, is dat je alleen een referendum kunt aanvragen over een concept-raadsbesluit. Dat is dus iets wat al op de agenda van de gemeenteraad heeft gestaan. Dat is vreemd, want een referendum houdt in dat we de mensen hun mening ergens over vragen. Waarom mag dat alleen iets zijn waar de raad het al over gehad heeft? Misschien vinden de inwoners van de stad wel heel andere dingen belangrijk. Het laatste lokale referendum dat we in Nijmegen gehad hebben, over de donjon in 2006, was nota bene een volksinitiatief. Dat zou onder deze nieuwe verordening niet meer mogelijk zijn.’

Ook wil het college de drempel verhogen om een referendum aan te vragen. Nu zijn daar 4000 handtekeningen voor nodig, het college wil de grens verhogen naar 5000. Wieken: ‘Een drempel die hoger wordt, maakt het een stuk moeilijker een referendum aan te vragen. Als het aan mij ligt, maken we referenda juist makkelijker om aan te vragen, zodat Nijmegenaren beter betrokken worden bij het bestuur van hun stad.’ Ook wil Wieken dat een referendum altijd, net als een gewone verkiezing, wordt gepromoot met verkiezingsborden. ‘Dat is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt: bij het landelijke referendum over de Sleepwet van 2018 waren daar geen borden voor geregeld. Voor het Oekraïnereferendum van 2016 wel. Een referendum is net zo belangrijk als een gewone verkiezing, en moet dus ook net zo goed gepromoot kunnen worden. Duidelijk zichtbare borden dragen daaraan bij.’

Helaas heeft het voorstel om het volksinitiatief te behouden het niet gehaald. Maar het voorstel voor het plaatsen van verkiezingsborden heeft het raadslid wel kunnen realiseren. Ook heeft de SP overlegd met andere partijen om de handtekeningengrens van 5000 uit het voorstel naar beneden te halen. Wieken: “Als het aan mij had gelegen dan was het aantal benodigde handtekeningen nog verder verlaagd, maar ik heb een meerderheid van de raad kunnen overtuigen om het aantal handtekeningen in de nieuwe verordening op 4000 te houden. Ook al hebben niet al mijn voorstellen het gehaald, ik ben erg blij met de verkiezingsborden en het makkelijker maken van de referendumaanvraag. Referenda zijn democratie in actie. We zien er liever meer dan minder.”