Recreatie en natuur in het bos gaan wel goed samen! Iedereen is welkom, ook de MTB-er

7 december 2020

Foto: Matthias van Hunnik

Stichting MTB Nijmegen heeft in overleg met de gemeente prachtige, uitdagende mountainbikeroutes aangelegd met als doel de natuur te beschermen en een scheidslijn te creëren tussen de paden en de vele diverse gebruikers. Voor de SP is het belangrijk dat het bos toegankelijk is en blijft voor iedereen die wil sporten en genieten van de natuur. Dus ook voor de mountainbiker, de MTB-er.

De Nijmeegse gemeenteraad gaat woensdag 16 december aanstaande in debat op verzoek van de Partij van de Dieren en VoorNijmegenNu over de mountainbike trail door het bos van Westermeerwijk en het leefgebied van het vliegend hert, de olifant onder de kevers. In een eerdere gespreksronde over dit onderwerp zijn veel zaken ter discussie gesteld zoals de vergunningenprocedure.

SP-raadslid Biljana Marković: “Op dit moment mag er op alle paden in het bos gefietst worden. Door het reguleren van de fiets-, ruiter- en wandelpaden voorkom je dat het bos en alles wat daar groeit en bloeit verstoord wordt. Door het reguleren van de mountainbiketrails biedt de gemeente een uitkomst, een pad, voor deze sporters. De andere gebruikers zoals de wandelaars, de hardlopers, de ruiters en de ‘gewone’ fietser kunnen gebruik maken van de overige paden. Dit bevordert de veiligheid, maar het schept ook duidelijkheid. Hou je je niet aan de regels dan is er nog altijd handhaving en die geldt voor iedereen”.

“Het vergunningentraject is volgens procedure verlopen en er is goed natuuronderzoek gedaan. Desondanks is het van belang om de dieren, dus ook het vliegend hert, in hun natuurlijke leefomgeving niet te storen. Echter heeft niemand het alleenrecht op het bos. Het bos dient voor iedereen toegankelijk zijn en wij, de gebruikers van het bos, moeten rekening houden met elkaar, mens en dier. Sluiting van het gehele bos of het opheffen van de mountainbikeroutes is wat betreft de SP geen optie. Laten we gezamenlijk kijken hoe we de natuur beschermen en ruimte geven aan Groen, Gezond en Bewegen zonder rigoureuze maatregelen te moeten nemen. Het verleggen van de mountainbike-route kan een mogelijkheid zijn, maar niemand wacht op sluiting van het bos of uitsluiting van groepen gebruikers!”

Stichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen is een petitie gestart.