Nijmegen moet blinden en slechtzienden zelfstandig laten stemmen

25 oktober 2020

Nijmegen moet blinden en slechtzienden zelfstandig laten stemmen

Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maar 2021 moeten blinden en slechtzienden zelfstandig kunnen stemmen, vindt de SP. ‘Hulp in het stemhokje is lastig op anderhalve meter en waarschijnlijk is corona komende maart nog bij ons. Blinden en slechtzienden moeten net als iedereen zo veilig mogelijk kunnen stemmen’, aldus SP-raadslid Yurre Wieken. Op 28 oktober dient de SP een motie in die het gemeentebestuur oproept zelfstandig stemmen mogelijk te maken.

Bij de verkiezingen van 2019 was het in twintig gemeenten mogelijk voor blinden en slechtzienden om zelfstandig hun stem uit te brengen. Daarvoor werd een mal met braille gebruikt. In Nijmegen was deze voorziening er nog niet. Daar kon men een loep gebruiken, maar dat is niet voor iedereen voldoende om zelf te kunnen stemmen. Daarom is er ook hulp in het stemhokje mogelijk. Wieken: ‘Dat die hulp er is, is heel goed. Maar ik hoor van blinden en slechtzienden dat zij liever zelfstandig hun stem uitbrengen. Je wil immers niet afhankelijk zijn van anderen voor het uitoefenen van je democratisch recht.’

De SP vroeg eerder al om een Nijmeegse pilot voor zelfstandig stemmen. Het college wees dat verzoek toen af vanwege de kosten en omdat men de resultaten van de pilot van het ministerie van Binnenlandse Zaken wilde afwachten. Wieken: ‘Maar nu hebben we lang genoeg gewacht. Waarschijnlijk is het coronavirus tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van maart nog een gevaar. Hulp in het stemhokje is erg lastig wanneer je 1,5 meter afstand moet houden. Daarom is het van groot belang dat Nijmegen actie onderneemt om te garanderen dat iedereen zelfstandig kan stemmen volgend jaar, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij de pilot van het ministerie.’