Zilveren Tomaat voor vertrekkend wethouder Renske Helmer-Englebert

4 september 2020

Zilveren Tomaat voor vertrekkend wethouder Renske Helmer-Englebert

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

Op de ledenvergadering van 3 september namen de leden van SP Nijmegen afscheid van wethouder Renske Helmer-Englebert. Zij ontving een Zilveren Tomaat voor al haar inzet voor de partij door de jaren heen.

De Zilveren Tomaat is de op één na hoogste onderscheiding in de SP. Fractievoorzitter Hans van Hooft: 'In de politiek maak je niet gauw vrienden, en vijanden heb je als wethouder al gauw als je even niet oplet. Maar bij Renske ging dat vanaf dag 1 van haar wethouderschap totaal anders. Iedereen was altijd vol lof over haar. Renske was in allebei haar bestuursperiodes geliefd bij vriend en vijand. Of beter gezegd: Renske had geen vijanden, iedereen was altijd vol lof over haar. En dat is een heel bijzondere kwaliteit.'

Nieuw afdelingsbestuur

Vervolgens kozen de leden een nieuw afdelingsbestuur voor de komende twee jaar, onder leiding van voorzitter Nick Wasilopoulos. Wasilopoulos is voorzitter sinds januari 2019 en gaat een tweede periode door. ‘Ik ben blij dat zich weer veel mensen hebben aangemeld voor het bestuur en heb er zin in om met deze club aan de slag te gaan. We gaan een verkiezingsjaar tegemoet, onder bijzondere omstandigheden door de coronacrisis. Een tijd waarin een sterke SP belangrijker dan ooit is’.

Yurre Wieken stopt als organisatiesecretaris maar blijft wel bestuurslid. Hij wordt opgevolgd door Jeroen Kolkman uit Elst, die al langer bestuurslid was. Verder keren Hans van Hooft, Marloes Piepers, Olaf Kemerink en Seppe van de Wiel terug in het bestuur. Paula van Dijnen, Sam van der Wal en Bob Manschot hebben afscheid genomen van het bestuur.

Nieuw in het afdelingsbestuur zijn Nihat Akdemar, Ties van den Bogaard, Eric van Kaathoven en Robertjan van Putten. Akdamar en Van den Bogaard studeren respectievelijk geneeskunde en filosofie aan de Radboud Universiteit en zijn al enige tijd actief bij ROOD. Van de Bogaard wordt de nieuwe ROOD-contactpersoon in het bestuur. Van Kaathoven was jarenlang fractievoorzitter in de Provinciale Staten van Gelderland en werkt bij kennis-en innovatiecentrum ElaadNL, waar hij zich bezighoudt met het slim en duurzaam opladen van elektrische auto’s. Van Putten werkt als civieltechnisch werkvoorbereider bij de gemeente Overbetuwe en is al lange tijd betrokken bij de acties voor beter busvervoer in de Dukenburgse wijk Aldenhof.