Renske Helmer-Englebert vertrekt als wethouder

16 juli 2020

Renske Helmer-Englebert vertrekt als wethouder

Foto: SP

Renske Helmer-Englebert stopt na de zomer als wethouder voor de SP in Nijmegen. Afgelopen winter werd zij behandeld voor borstkanker. Het herstel blijkt langer te duren dan voorzien. Hierom heeft zij besloten het wethouderschap vroegtijdig te beëindigen.

Helmer-Englebert (50) is sinds 2014 wethouder voor de SP in Nijmegen. In haar eerste periode als wethouder was zij verantwoordelijk voor onderwijs, sport, wijken/ openbare ruimte en maatschappelijk vastgoed. In haar tweede periode sinds 2018 was ze verantwoordelijk  voor werk, inkomen en armoedebestrijding, ict en facilitair. Als wethouder bereikte zij 2014-2018  onder andere het openhouden van Zwembad Dukenburg en skatehal Waalhalla, en de introductie van wijkvegers in Dukenburg. Onder haar wethouderschap werd Nijmegen in het schooljaar 2017/2018 Onderwijsstad van Nederland, dankzij het succesvolle beleid van de gemeente om achterstanden bij leerlingen vroegtijdig aan te pakken. Dankzij haar  inspanningen nam ook het aantal kinderen dat de basisschool verliet met een zwemdiploma fors toe. Ook zette Helmer-Englebert zich als wethouder in voor het toegankelijker maken van de stad voor mensen met een beperking en lanceerde zij in 2018 de website Mijn Wijkplan, waar buurtbewoners ideeën kunnen aandragen voor de buurt.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 was Helmer-Englebert lijsttrekker. Vorig jaar nog lanceerde zij een campagne om Nijmegenaren met geldzorgen te helpen, door als gemeente vrijblijvend en laagdrempelig advies aan te bieden. Ook kon mede dankzij een creatieve dekking van Helmer-Englebert de bezuiniging op de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering (CAZ) teruggedraaid worden, en bleef het goedkope busabonnement voor ouderen met ingang van dit jaar grotendeels behouden ondanks de overgang naar een nieuwe buspas voor minima. Helmer-Englebert over haar vertrek: ‘Met pijn in mijn hart heb ik het besluit genomen om mijn wethouderschap voortijdig te stoppen. Ik doe dit in de gedachte dat het beter is voor mezelf maar ook voor de stad. Nijmegen verdient een college dat voltallige en krachtig is.. Graag wil ik alle mensen bedanken die mij de afgelopen jaren geholpen hebben goede dingen te bereiken voor de stad, zowel de ambtenaren als de vele betrokken inwoners van onze mooie stad. De mensen waren mijn inspiratie.’

Fractievoorzitter Hans van Hooft: ‘Het is spijtig dat wij vroegtijdig afscheid moeten nemen van Renske als wethouder. Helaas is het niet anders. Wij zijn haar enorm dankbaar voor haar verdiensten voor de stad van de afgelopen zes jaar, en wensen haar het allerbeste voor de komende tijd. Uiteraard hopen we haar nog een keer terug te mogen zien in de partij.’