Bewoners baas in eigen buurt bij betaald parkeren

2 mei 2020

Bewoners baas in eigen buurt bij betaald parkeren

Foto: LokaalGelderland / Creative Commons

De SP voelt er weinig voor om de manier waarop zones voor betaald parkeren worden aangewezen te veranderen. Fractievoorzitter Hans van Hooft: “Betaald parkeren van hogerhand doorvoeren in Nijmegen-West en Lent? Dacht het niet! Bewoners zijn en blijven baas in eigen straat over betaald parkeren."

Het stadsbestuur wil voortaan wanneer de parkeerdruk meer dan 80 % is en voor minimaal 5 % wordt veroorzaakt door mensen die niet uit de wijk komen, er automatisch betaald parkeren wordt ingevoerd. In de praktijk betekent dat nu in ieder geval Nijmegen-West, Nijmegen-Oost en Hof van Holland. De SP vindt dit geen goed plan. Van Hooft: “Het huidige systeem werkt: mensen melden parkeerdruk in hun buurt, de gemeente kijkt of dit breedgedragen is, en als dat zo is voeren we betaald parkeren in. De meerderheid beslist: wel of geen betaald parkeren. Bovendien kunnen we door de coronamaatregelen nu geen fatsoenlijke inspraak regelen voor dit besluit. Digitale inspraak vangt dat slechts deels op.”

Inmiddels zijn boze buurtbewoners een petitie gestart. Van Hooft geeft hen groot gelijk. "Die laten zich niet door een wethouder betaald parkeren door de strot duwen. Terecht dat ze in opstand komen. Bewoners bepalen dit nu zelf, en dat moet zo blijven."

De gemeenteraad bespreekt de nieuwe parkeerplannen in juni.